Maaike Koenrades wint de Overijssel PhD Award

Vandaag is tijdens de viering van de Dies Natalis de winnaar van de Overijssel PhD Award voor 2020 bekendgemaakt. De prijs gaat naar UT-onderzoekster Maaike Koenrades voor haar dissertatie over het gedrag van stent grafts: vasculaire implantaten die bestaan uit kunststof buisjes (grafts) met een ondersteunende metalen structuur (stent) die worden ingebracht bij patiënten met een aorta-aneurysma.

Maaike Koenrades heeft haar dissertatie, met de titel ‘On evaluating stent-artery interaction in abdominal aortic stent grafting. An in-depth electrocardiogram-gated CT analysis’, op 1 november 2019 met succes verdedigd en studeerde cum laude af.

Dissertatie

De methoden in het proefschrift van Koenrades laten o.a. een visualisatie zien van geïmplanteerde stent grafts en verbeteren het begrip van de wisselwerking tussen de stent graft en het bloedvat. Het onderzoek draagt bij aan de selectie van stent grafts, de positionering in de patiënt en de voorspelling van een mislukking in een vroeg stadium. Bovendien ondersteunt dit onderzoek de ontwikkeling van gedegen preklinische tests.

Masterscriptie en TGS award

Koenrades begon als studente Technische Geneeskunde. Zij verdedigde met groot enthousiasme haar masterscriptie met de titel ‘Longitudinal Study on Pulsatility and Expansion in Abdominal Aortic Stent grafts’ en haalde haar master in Technische Geneeskunde cum laude. De kwaliteit van haar masterscriptie trok ook buiten de universiteit de aandacht en zij ontving de eervolle Twente Graduate School award.

Beoordelingscomissie

Naar mening van de beoordelingscommissie is haar oorspronkelijke wetenschappelijke werk zonder meer van uitzonderlijke kwaliteit. Dit wordt weerspiegeld door de impactfactoren van de wetenschappelijke bladen en de grote waardering voor haar werk tijdens presentaties bij internationale congressen voor cardiovasculaire geneeskunde, zoals LINC en ESVS. Maaike Koenrades heeft in 2018 de poster-prijs van de Europese Vereniging voor Vaatchirurgie gewonnen (hoofdstuk 3). Haar werk werd uitgekozen uit meer dan 600 samenvattingen. Vervolgens werd Maaike Koenrades uitgenodigd een presentatie te geven in Valencia met het eerdergenoemde resultaat.

Overijssel PhD award

De Overijssel PhD award wordt jaarlijks toegekend voor een dissertatie van een uitzonderlijk academisch niveau. Iedere faculteit en onderzoeksinstituut aan de UT kan één dissertatie nomineren. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel en is verbonden aan een bedrag van €5.000 en een oorkonde.

Maaike Koenrades

Maaike Koenrades is afgestudeerd in Technische Geneeskunde en werkt sinds 2015 als onderzoekster en promovendus aan de Universiteit Twente (Techmed Centrum) en bij het Medisch Spectrum Twente. Op 1 november 2019 heeft Maaike Koenrades haar PhD cum laude in ontvangst genomen na de verdediging van haar dissertatie ‘On evaluating stent–artery interaction in abdominal aortic stent grafting'. Haar promotoren waren Professor R.H. Geelkerken (MST/UT) en Professor C.H. Slump (UT). Op 4 november 2019 is Maaike Koenrades begonnen met haar werkzaamheden aan het MST, Medisch Spectrum Twente, als projectleider voor innovatieve 3D technologie. Haar komst betekent een versterking en uitbreiding van het 3D Medische Lab van het MST. Voor patiënten informatie klik hier.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)