Batavierenrace: Verbreken we dit jaar ons wereldrecord?

Dit jaar vindt de grootste estafetteloop ter wereld plaats op 10-11 mei 2019. Sinds 1973 rennen jaarlijks 8.500 studenten van het centrum van Nijmegen, via Duitsland en de Achterhoek, naar de campus van de Universiteit Twente in Enschede. De Batavierenrace is een estafetteloop van in totaal 175 kilometer lang en wordt georganiseerd voor en door studenten. Ieder jaar wordt de Batavierenrace afgesloten met het grootste studentenfeest van de Benelux.

Volgens het Guinness Book of World Records is de Batavierenrace van 28 april 2012 's werelds grootste estafetteloop, met 8.509 deelnemers. Met 370 ingeschreven teams dit jaar, bij de 47e editie, zal er een nieuwe poging worden gedaan om dit record te verbreken. Tot nu toe wordt ingeschat dat er dit keer 8.650 deelnemers zijn, dus hopelijk wordt het record verbeterd!

De race

Om deel te nemen aan de Batavierenrace schrijft een ploegleider zich in met een team van 25 lopers. Er zijn namelijk 16 heren- en 9 vrouwenetappes. Deze etappes zijn verdeeld over drie dagdelen: de nacht-, ochtend- en middagetappes. Per team moeten minstens drie deelnemers ingeschreven staan bij een hogeschool of universiteit. Op deze manier blijft de Batavierenrace een echt studentenevenement. Naast studenten uit heel Nederland, zijn er ook een aantal internationale teams uit Duitsland, België en Engeland.

Bata4life

Sinds de 41e Batavierenrace bestaat Bata4life. Samen met KWF Kankerbestrijding zorgt Bata4life ervoor dat ploegen en deelnemers geld inzamelen voor het goede doel. Het ingezamelde geld wordt gedoneerd aan KWF en wordt daarmee besteed aan onderzoek naar kankerbestrijding door verschillende Nederlandse universiteiten.

Nieuwe ontwikkelingen

Dit jaar zijn er een aantal nieuwe concepten, waarmee de deelnemers tijdens de Batavierenrace wat extra’s aangeboden wordt. Dit jaar is er tijdens de Batavierenrace namelijk een campingwinkel te vinden op de campus van de Universiteit Twente. Producten die vergeten, kwijt of kapotgegaan zijn, kunnen aangeschaft worden in de campingwinkel. Een breed assortiment aan producten is hier te vinden: van tent, luchtbed en slaapzak tot blikopener, dobbelsteen en zonnebrand. Voor de echt luie student is het zelfs mogelijk om producten van tevoren te bestellen, zodat die tent niet helemaal vanuit Groningen of Maastricht meegenomen hoeft te worden. Een extra leuk detail van de campingwinkel is dat de opbrengst van alle ingekochte producten naar Bata4life gaat. Een bijzonder product dat ook in de campingwinkel te vinden is, is de Bata-sok. Dit jaar zijn er voor het eerst limited edition Bata-sokken te verkrijgen. Naast sokken zijn andere kledingstukken deze Batavierenrace ook makkelijk te verkrijgen. Dit jaar is er in samenwerking met drukkerij Eurosport Borne een kledingwebshop opgezet. Via de webshop kunnen teams voor een studentenprijsje bedrukte kleding aanschaffen voor het hele team.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een leuk interview kunt u contact opnemen met de Commissaris PR & Media, Nienke Nooren. Batavierenrace t.a.v. Nienke Nooren Bastille, kantoor 334 De Hems 10, Postbus 217 7522 NL Enschede 053-4893787 / 06-37303083

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)