HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsVan ingrijpende operaties naar kleine interventies dankzij technologie

Van ingrijpende operaties naar kleine interventies dankzij technologie

Door de technologische ontwikkelingen is de manier van werken voor vaatchirurgen in het Medisch Spectrum Twente voorgoed veranderd. In positieve zin. Roland Beuk, vaatchirurg bij het MST: “Mijn werk is veranderd van het uitvoeren van ingrijpende operaties naar het uitvoeren van relatief kleine interventies. Met enorm positieve gevolgen voor onze patiënten”. Het MST heeft zich ontwikkeld tot een ziekenhuis voor hoog complexe zorg.

58e Dies Natalis

‘People first technology’ staat centraal bij de 58e Dies Natalis van de Universiteit Twente. Daarbij willen we de meerwaarde van technologie in de persoonlijke gezondheidszorg zichtbaar maken. Vandaag: het belang van technologie in de gezondheidszorg door de ogen van Roland Beuk.

Alles over de 58e Dies Natalis vind je hier.

10-0 achterstand voor de patiënt

Een voorbeeld. Patiënten met een gesprongen aneurysma moesten een aantal jaar geleden nog een zware openbuikoperatie ondergaan. Roland legt uit: “We maakten een forse snee in de buik van de patiënt, gepaard gaande met een groot wondoppervlak en knepen grote lichaamsdelen af om een prothese te plaatsen op de plek van het lekkende aneurysma. Een zeer ingrijpende operatie, waarna de patiënt eigenlijk al 10-0 achterstond.” Het herstel na deze ingrijpende operatie duurde lang. Patiënten lagen soms weken tot maanden in het ziekenhuis en het leefniveau was na het herstel vaak veel lager dan voorheen.

Leefniveau weer zoals voorheen

Met de komst van nieuwe, slimme en door ontwikkelde technologieën is dit grotendeels verleden tijd. “Bij verreweg de meeste patiënten is het mogelijk om onder lokale verdoving via de lies een stent te plaatsen. Er is geen openbuikoperatie meer nodig. Het plaatsen van een stent zorgt voor veel positieve gevolgen voor de patiënt. De opnametijd van patiënten is aanzienlijk korter, het herstel verloopt sneller en het belangrijkste: het leefniveau is vaak weer zoals voorheen”.

Ik kan mij nog goed herinneren dat een patiënt tijdens een levensreddende interventie de Olympische Spelen keek.

Roland Beuk, vaatchirurg

Spectaculaire resultaten

Het plaatsen van stents onder lokale verdoving is nog maar het begin van de veranderingen binnen de vaatchirurgie. Roland: “Het plaatsen van stents is helaas niet altijd mogelijk in kleine slagaders. Deze vind je bijvoorbeeld in het onderbeen. Voorheen werd er wel eens een omleiding gemaakt vanuit de lies naar de enkel. Een ingreep die een halve dag duurt en niet zonder risico is. Dankzij het door ontwikkelen van technologie, is ook voor de kleinste slagaders een minder ingrijpende behandelmethode gevonden. Namelijk dotteren in kleine slagaders: het gebruiken van lange, smalle ballonnen in de allerkleinste slagaders. Een ingreep die slechts anderhalf uur duurt”. We hebben gemerkt dat door deze nieuwe methode het aantal amputaties in onze kliniek sterk is afgenomen.

Bijzonder: stents plaatsen bij ingreep aortaboog

De technologische ontwikkelingen in de zorg gaan stapsgewijs en er worden steeds meer mogelijkheden gevonden en onderzocht. Het MST en de Universiteit Twente blijven de stents onderzoeken; bijvoorbeeld op hoe zij zich in het lichaam gedragen, waar wrijving, drukpunten of beweging zit. Roland: “Door deelname aan onderzoeken en onze bijdrage aan nieuwe ontwikkelingen, hebben we veel ervaring opgedaan. We zijn in het MST nu ook begonnen aan het plaatsen van stents in de aortaboog. Dat is het gedeelte van de aorta waar o.a. de slagaders naar het hoofd afsplitsen en daarmee is dit het meest cruciale deel van de belangrijkste slagader in het lichaam. Een klein foutje bij de ingreep heeft desastreuse gevolgen. Dankzij nieuwe technologieën is het mogelijk om in bepaalde gevallen bij een verwijde aortaboog een binnenband met zijtakken te plaatsen. Een heel bijzondere ingreep. We zien bij deze nieuwe techniek nog wel veel problemen, maar verwachten dat door verdere ervaring en doorontwikkeling de resultaten gaan verbeteren.”

De hele keten verandert mee

“Ons vakgebied is veranderd door alle ontwikkelingen op het gebied van technologie. Het mooiste vind ik dat wij dit allemaal ‘als keten’ voor elkaar krijgen. Binnen het MST hebben wij mensen die deze nieuwe technieken goed kennen en daarom ook weten waarop ze moeten letten. Niet alleen de collega’s die in de OK werken, ook bijvoorbeeld onze collega’s op de intensive care en onze verpleegkundigen op de afdeling zijn mee veranderd. Want niet alleen voor chirurgen is de manier van werken veranderd, de hele keten moet mee veranderen om de beste zorg aan patiënten te kunnen bieden. En dat lukt ons goed. Doordat de technologie en ‘nieuwe’ manier van werken goed wordt beheerst, is het aantal ingrijpende operaties en langdurige ziekenhuisopnames afgenomen en herstellen patiënten sneller”.