HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering our digital societyNieuwsPilot ‘Hackers de Baas’ maakt kinderen bewust van gevaren op internet

Pilot ‘Hackers de Baas’ maakt kinderen bewust van gevaren op internet

Gemeente Veenendaal trapte deze week de pilot ‘Hackers de Baas’ af. Het lesprogramma gaat proefdraaien op vier basisscholen. Zeven groepen met in totaal zo’n 170 groep 7- en 8-leerlingen worden zo spelenderwijs bewust gemaakt van de gevaren op het internet en krijgen handvatten om hier veiliger mee om te gaan. De pilot is opgezet in nauwe samenwerking met Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden Nederland (RVS). De Universiteit Twente voert een onderzoek uit naar de effecten van het lesprogramma op kinderen en hun bewustheid van de gevaren op het internet.

Burgemeester Gert-Jan Kats (op foto): "Het internet biedt talloze mogelijkheden, maar helaas ook gevaren. Cyberveiligheid staat daarom hoog op de agenda in Veenendaal. Naast de game Hackshield die Veenendaalse kinderen spelen, is er nu ook dit leuke en leerzame lesprogramma. Kinderen leren de gevaren snel herkennen en zo kunnen zij hun ouders, opa’s, oma’s broertjes en zusjes hier ook voor waarschuwen.”

Jan-Willem Bullee, Assistant Professor, Industrial Engineering & Business Information Systems

Door middel van een lessenpakket voor basisscholen willen we kinderen op jonge leeftijd bewust maken van de gevaren on-line. Naast bewustwording worden er handvatten aangeboden om veilige keuzes te maken.

Hackers de Baas

Het lesprogramma ‘Hackers de Baas’ leert leerlingen spelenderwijs de basisbeginselen van de online wereld met behulp van een offline spel. In 3 lessen leren leerlingen over hacken, phishing, het belang van een goed wachtwoord, echt of nep, allerlei soorten digitale aanvallen en meer. Het programma bestaat uit drie onderdelen. Zo gaan de kinderen aan de slag met een kwartetspel, maken ze een mini-presentatie over begrippen op de kwartetkaarten en krijgen ze 10 digitale dilemma’s voorgeschoteld waarin ze een keuze moeten maken over ‘wat zou jij doen’. Studenten van de Christelijke Hogeschool Ede begeleiden mede de verschillende klassen tijdens de lessen. De Universiteit Twente voert daarnaast een onderzoek uit naar de effecten van het lesprogramma op kinderen en hun bewustheid van de gevaren op het internet.

Regionale samenwerking

Samen met Bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden Nederland is Gemeente Veenendaal met de Universiteit Twente, 4Pip, ICT Vallley en Hackshield aan de slag gegaan met de ontwikkeling van het lesprogramma. Wethouder Marco Verloop: “De focus die wij als gemeente hebben op de integratie van ICT in het onderwijs komt voort uit ICT Campus. Dit is een samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven dat voor een extra impuls aan kennisuitwisseling en -ontwikkeling op het gebied van ICT zorgt. Het ontwikkelde lesprogramma sluit nauw aan bij de doelen van ICT Campus. Ik ben dan ook blij dat wij deze pilot in Veenendaal gaan draaien en dat het bij succes verder uitgerold wordt in de regio en in Nederland.”

Bron: Persbericht Gemeente Veenendaal

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)