HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering our digital societyNieuwsSamenwerking met Apeldoorn krijgt verder vorm met PDEng-opleidingen

Samenwerking met Apeldoorn krijgt verder vorm met PDEng-opleidingen

De Universiteit Twente gaat binnen de recent gestarte kennis- en innovatiehub in Apeldoorn een serie PDEng-opleidingen aanbieden aan bedrijven in die gemeente. Een PDEng programma is een twee jaar durend Post-Master programma waarbij de focus ligt op technologisch ontwerpen. De eerste contracten met bedrijven zijn gesloten. Daarmee krijgt de samenwerking met Apeldoorn verder vorm.

Één van de eerste contracten voor deze PDEng programma’s werd gesloten met het DEAC, dat zich richt op elektrisch vliegen. De UT biedt binnen dit PDEng-traject onderwijs aan over het onderhoud aan elektrische vliegtuigen. UT-onderzoeker dr. Alberto Martinetti, expert op het vlak van maintenance engineering, begeleidt deze PDEng.

Elektrisch vliegen

De luchtvaart is verantwoordelijk voor een klein, maar groeiend gedeelte van de CO2 uitstoot. Een van de mogelijke oplossingen is elektrisch vliegen, met als belangrijkste voordelen schoner, stiller en zuiniger. Om elektrisch vliegen te stimuleren is in februari 2019 DEAC opgericht, het Dutch Electric Aviation Centre Teuge. DEAC richt zich als landelijk kenniscentrum op de kleine luchtvaart (General Aviation): vliegen, onderhoud en aanpassingen aan de infrastructuur.

Meer samenwerkingsovereenkomsten

Ook met energiebedrijf Bredenoord en het Kadaster werden samenwerkingsovereenkomsten aangegaan over PDEng programma’s. Timo Meinders, directeur bedrijfsrelaties bij de UT: “We verwachten dat hierna nog tal van bedrijven en organisaties in en rond Apeldoorn volgen, waardoor binnenkort tientallen talenten in Apeldoorn zich verder ontwikkelen.”

De Universiteit Twente en Apeldoorn

De Universiteit Twente, hogeschool Saxion, Politieacademie, ROC Aventus en Koninklijke Marechaussee hebben samen met de gemeente Apeldoorn en Apeldoornse bedrijven een kennis- en innovatiehub opgezet dat zich richt op een veilige digitale samenleving. De overeenkomst werd in april 2020 ondertekend. UT-wetenschappers verzorgen binnen de kennis- en innovatiehub, die ook nog een fysieke locatie krijgt, onderwijs voor professionals en onderzoek over de combinatie van veiligheid en digitalisering.
Meer info: www.utwente.nl/apeldoorn

J.C. Vreeman (Jochem)