HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering our digital societyNieuwsTREX nieuw Europees Center of Excellence in exascale computing
EuroHPC JU

TREX nieuw Europees Center of Excellence in exascale computing

In oktober is het European Center of Excellence in exascale computing "TREX - Targeting Real chemical accuracy at the EXascale" officieel van start gegaan. Gecoördineerd door UT's Prof. Claudia Filippi, zal TREX geavanceerde exascale-ready software ontwikkelen om het gebied van kwantumchemie en materiaalsimulaties naar een hoger niveau te tillen.

In de afgelopen jaren heeft de Europese Commissie zich serieus ingezet voor de uitdaging, waarbij ook de VS en China concurreren, om een van de eerste computers te bouwen die de rekenkracht van 1 Exaflop (1.000.000.000.000.000 of 1x1018 berekeningen per seconde!) kan bereiken. Die computer zal het begin zijn van het exascale computertijdperk. Deze enorme rekenkracht zal het mogelijk maken om simulaties uit te voeren waar op het moment nog onvoldoende rekenkracht voor beschikbaar is, waardoor de vooruitgang van uiteenlopende gebieden zoals weersvoorspelling, fundamentele fysica en materiaalontwerp wordt bevorderd.

Center of Excellence

Om de overgang naar exascale mogelijk te maken, financiert de Europese Commissie gerichte Centers of Excellence, elk om een specifieke wetenschappelijke gemeenschap te versterken. "Om ten volle te kunnen profiteren van de komende computerarchitecturen moeten er nieuwe softwarestrategieën worden bedacht en dit vereist een aanzienlijke, gezamenlijke inspanning van domeinwetenschappers en computerdeskundigen", zegt coördinator en UT Professor Claudia Filippi . In de laatste Horizon 2020-oproep is TREX bekroond als Center of Excellence voor de gemeenschap van de kwantumchemie. TREX verenigt Europese wetenschappers, belanghebbenden op het gebied van High Performance Computing (HPC) en midden- en kleinbedrijf om hoogwaardige softwareoplossingen te ontwikkelen en toe te passen voor kwantummechanische simulaties op exascale schaal.

Exploitatie van het exascale

"In de kwantumchemie en de materiaalkunde is het voor de meeste methoden echt moeilijk om op grottere schaal te werken en de kostbare middelen die beschikbaar komen optimaal te benutten", zegt Filippi. De kwantum Monte Carlo-simulaties in het hart van TREX behoren tot de weinige methoden op het gebied van kwantumsimulaties die volledig gebruik kunnen maken van het parallellisme van toekomstige exascale supercomputers. De combinatie van deze geavanceerde methoden met exascale computing maakt het mogelijk om simulaties op nanoschaal uit te voeren met een ongekende nauwkeurigheid, gericht op een volledig consistente beschrijving van het kwantummechanische elektronenprobleem voor zeer grote systemen.

Over TREX

TREX zal zich vooral richten op de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke en open-source softwaresuite op het gebied van stochastische kwantumchemische simulaties, die de TREX-gemeenschapscodes integreert in een interoperabel, goed presterend platform. Dit zal het mogelijk maken om de instrumenten die beschikbaar zijn voor de wetenschappelijke gemeenschap voor het ontwerp van nieuwe materialen en het begrip van de fundamentele eigenschappen van de materie sterk te verbeteren. De nauwe samenwerking tussen kwantumchemici en fysici en computerwetenschappers zal de sleutel tot het succes van TREX vormen.

TREX is een Center of Excellence bestaande uit 12 partners uit zeven verschillende Europese landen, gefinancierd in het kader van het Horizon 2020-programma en gecoördineerd door Prof. Claudia Filippi, voorzitter van de UT-groep voor Computationele Chemische Fysica.

Center of Excellence: TREX – Targeting Real chemical accuracy at the EXascale

Partners: Universiteit Twente, Centre National de la Recherche Scientifique (Toulouse and Paris, FR), SISSA (Trieste, IT), CINECA (Bologna, IT), Jülich-Supercomputing Centre (DE), MPIFKF (DE), UVSQ (FR), Megware (DE), STU (Bratislava, SK), University of Vienna (AU), Lodz University of Technology (PL), and TRUST-IT (IT).

prof.dr. C. Filippi (Claudia)
Hoogleraar
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)