Twee prijzen voor UT-student Leon Smook

Leon Smook, inmiddels PhD student in de vakgroep Sustainable Polymer Chemistry (SPC; Faculteit TNW), heeft voor zijn masteronderzoek twee prijzen ontvangen: De Unilever Researchprijs 2022 en de KNCV Golden Master Award 2022. Hij kreeg de prijzen voor zijn onderzoek naar polymeerborstels voor gebruik in elektronische neuzen.

We schreven al eerder over Leon Smook. De PhD student publiceerde tijdens zijn dubbele master Chemical Science & Engineering en Nanotechnology al drie artikelen. Dat resulteerde ook in een nominatie voor de Unilever Researchprijs door de faculteit TNW. Sissi de Beer, associate professor in SPC en de begeleider van Leon, is erg blij met deze waardering voor Leon: “Leon is een zeer gemotiveerde en zelfstandige student met originele ideeën en het vertrouwen om nieuwe wetenschappelijke terreinen te verkennen. Hij is het type jonge onderzoeker waar begeleiders alleen maar van kunnen dromen.” Smook is genomineerd voor zijn Cum Laude afstuderen van een dubbele master met een gemiddelde van een 9,5, zijn drie publicaties, zijn uitstekende masteronderzoek en ook de nominatie tot finalist van de KNCV Golden Master Award 2022. Op 24 november mocht hij de Unilever Researchprijs in ontvangst nemen.

Thesis leest als roman

Inmiddels is al bekend dat Smook de KNCV Golden Master Award 2022 ook heeft gewonnen. De jury roemde de originaliteit van het uitgevoerde onderzoek en de creativiteit die uit het proefschrift van Leon bleek. “Het was echt een plezier om het proefschrift te lezen. Het is van een zeer hoog wetenschappelijk niveau is en toch toegankelijk voor een lekenpubliek”, aldus de jury. Zijn thesis, getiteld “A Sense of the Future: How Polymer Brushes Can Contribute to the next Generation of Artificial Olfaction Technology”, leest volgens de jury soms zelfs als een roman.

Twee masterprijzen

KNCV beloont het beste MSc onderzoeksproject sinds 2009 met de KNCV Golden Master Award. Behalve een award bestaat de prijs uit een oorkonde en een geldbedrag van € 1000,-. De Unilever Researchprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan jonge wetenschappers. Universiteiten nomineren hun beste masterstudenten - zij die uitzonderlijk werk hebben verricht over onderwerpen die relevant zijn voor een of meer van de VN Sustainable Development Goals.

PhD onderzoek

Leon Smook is nog steeds verbonden aan de Universiteit Twente. Hij is in december 2021 begonnen aan zijn PhD onderzoek onder begeleiding van Dr. Sissi de Beer in de vakgroep Sustainable Polymer Chemistry (SPC; Faculteit TNW). In het project ReCoVR doet hij onderzoek naar functionele coatings voor schonere scheidingstechnologiën die leiden tot het hergebruik van grondstoffen uit stromingen die anders als afval zouden eindigen.