HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenLive: van Torentje naar Torentje met Wopke Hoekstra (18.00)

Live: van Torentje naar Torentje met Wopke Hoekstra (18.00)

Twaalf lijsttrekkers van politieke partijen komen begin maart op uitnodiging van de regionale krant Tubantia en de Universiteit Twente, net als in 2017, naar de campus. In de interview- en debatserie 'van Torentje naar Torentje' delen kopstukken als Sigrid Kaag, Mark Rutte en Wopke Hoekstra hun politieke idealen en gaan daarover in gesprek gaan met kiezers.

De virtuele tribune, waar bezoekers een vraag kunnen stellen aan de lijsttrekkers, is geopend voor aanmelding. De debatten zijn zonder aanmelding voor de publieke tribune ook bij te wonen. De livestream vind je hieronder.

Lijsttrekkers naar de Waaier

1 maart Jesse Klaver (GroenLinks) 19.00 uur
2 maart Lilian Marijnissen (SP) 12.30 uur
3 maart Sigrid Kaag (D66) 11.00 uur
3 maart Mark Rutte (VVD) 16.00 uur
4 maart Kees van der Staaij (SGP) 12.30 uur
5 maart Gert-Jan Segers (ChristenUnie) 12.30 uur
5 maart Lilianne Ploumen (PvdA) 17.00 uur

8 maart Thierry Baudet (FvD) 14.30 uur
9 maart Laurens Dassen (Volt) 11.30 uur
10 maart Liane de Haan (50Plus) 11.00 uur
11 maart Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) 10.45 uur
12 maart Wopke Hoekstra (CDA) 18.00 uur

Traditie

Ervaren gespreksleiders onder wie ‘anchor’ Sander Schimmelpenninck, Tubantia-hoofdredacteur Martha Riemsma, techniekfilosoof prof. Peter-Paul Verbeek en Peter Timmerman van de UT voelen de politieke leiders in een interactieve talkshow aan de tand.

De Twentsche Courant Tubantia koestert al een tijd de traditie om in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, dit jaar op 17 maart, lijsttrekkers van politieke partijen uit te nodigen voor een goed gesprek met kiezers. In 2017 sloeg Tubantia de handen ineen met de Universiteit Twente onder de noemer ‘Van Torentje naar Torentje’.

Van Torentje naar Torentje

Symbool voor de serie vraaggesprekken staan het torentje van Drienerlo -  een kunstwerk op de campus - en het torentje op het Binnenhof, de werkkamer van de premier.  Ze staan voor de verbinding tussen Twente en politiek Den Haag, die voor de achterban van zowel de Universiteit Twente als De Twentsche Courant Tubantia van groot belang is. ‘Van Torentje naar Torentje’ voedt de Twentse lobby. De UT staat middenin de maatschappij en blijft voortdurend in contact met beleidsmakers in Den Haag om zo Twente vooruit te helpen. Voor Tubantia is dat niet anders. In verkiezingstijd brengt de krant zijn lezers direct in contact met de politici om wie het in de campagneweken draait.

‘Live’ op afstand

Tijdens de voorbereidingen van de lijsttrekkersgesprekken was er nog stille hoop dat er toeschouwers in de zaal zouden mogen zitten. Beperkende coronamaatregelen laten dat helaas niet toe. De elf gesprekken worden nu live gestreamd vanuit een studio op de campus en zijn via de websites van de krant en de universiteit en liveblogs op sociale media voor iedereen te volgen. Van alleen maar zenden en éénrichtingsverkeer zal geen sprake zijn. Bij elk gesprek is interactie met publiek mogelijk. Onder andere in de vorm van een directe verbinding met een vooraf geselecteerde groep van Tubantialezers en studenten die ‘live’ vanuit huis kunnen meepraten. Vergelijkbaar met  een zoomvergadering waarin je bij handopsteking een vraag kunt stellen.

Fotowand en prognosebord

Het format van de talkshow is volgens beproefd recept. De lijsttrekker wordt bevraagd door twee interviewers over het partijprogramma, hoofdpijndossiers, hete hangijzers, uiteenlopende actuele items in de wereld, Europa en Nederland, maar zeker ook over enkele regionale onderwerpen. Een visueel hulpmiddel daarbij is de bekende fotowand die tevens als decor dient. Een vrolijk en altijd spraakmakend onderdeel is het prognosebord waarop de lijsttrekkers de zetelverdeling na de verkiezingen mogen voorspellen. De gesprekken duren ongeveer anderhalf uur.

Sander Schimmelpenninck

Journalist en ondernemer Sander Schimmelpenninck (Hengelo, 1984) is de moderator van een aantal gesprekken met lijsttrekkers. Hij stopte vorig jaar als presentator van de talkshow Op 1, maar pakt zijn oude metier begin maart graag weer even op in Twente. Hij stapt daarmee in de voetsporen van Wouke van Scherrenburg en Ferry Mingelen die respectievelijk in 2013 en 2017 als  ‘anchor’ fungeerden. De andere duopresentatoren zijn: Martha Riemsma, Kelly Lubbers, Fardau Wagenaar en Gerben Kuitert (allen Tubantia), Peter Paul Verbeek en Peter Timmerman (beiden UT).

Hoe stel ik een vraag?

Corona of niet, het doel van Van Torentje naar Torentje is in contact komen met de politieke kopstukken. Via een virtuele tribune bieden de UT en Tubantia de kans om uw vraag te stellen aan een lijsttrekker.
Uw verbinding is in de zaal te zien, u zit eerste rang en u kunt als het moment daar is in gesprek met de politicus. Zo is het ondanks de pandemie toch mogelijk om aan te schuiven en mee te praten over de toekomst van ons land.

Virtuele tribune
J.C. Vreeman (Jochem)