HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenToekomstplannen UT voor studentenhuisvesting op en nabij de campus

Toekomstplannen UT voor studentenhuisvesting op en nabij de campus

De UT beschouwt de campus als een belangrijke meerwaarde voor de academische en persoonlijke vorming van onze studenten en medewerkers. Passende onderwijs– en studentenhuisvesting is een belangrijke voorwaarde om studenten te faciliteren en aan te trekken. In toenemende mate kiezen nationale en internationale studenten voor een opleiding bij de UT. Op dit moment bieden we onderwijs aan zo’n 13500 studenten. De verwachting is dat dit aantal niet zonder meer zal afnemen.

Studenten die van ver komen om bij de UT te studeren worden momenteel geconfronteerd met een woningkrapte. Hoewel het geen primaire taak is van ons als universiteit, vinden we een goede studie- en leefomgeving voor onze studenten van groot belang, zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen tijdens hun studietijd bij de UT. Als UT zijn we dan ook met diverse partijen om ons heen in gesprek om onder andere de studentenhuisvesting op en nabij de campus in de toekomst verder uit te breiden.

Gebieden die op de campus een woonbestemming hebben zijn in het Beeldkwaliteitsplan 2019 opgenomen als mogelijke plekken waar in de toekomst meer studentenwoningen kunnen worden gerealiseerd. De UT doet dit bij voorkeur met haar vaste partner op de campus, woningcorporatie De Veste. De Veste werkt buiten de campus samen met woningcorporatie Domijn. De drie locaties die een woonbestemming hebben zijn de Boulevard, het Verre Veld en de Witbreuksweg. Wanneer deze gebieden worden aangewezen voor het daadwerkelijk realiseren van huisvesting, dan biedt dit beeldkwaliteitsplan de benodigde randvoorwaarden om de aantrekkelijkheid, het groene karakter en belangrijke zichtlijnen van de campus te behouden.

Op korte termijn worden er 230 flexibele woonunits door een aannemer gerealiseerd aan de Witbreuksweg. Deze worden door  De Veste geëxploiteerd en verhuurd.

Voor de toekomst verwachten we dat onze partner voor studentenhuisvesting op onze campus makkelijker wooneenheden kan gaan toevoegen. Woningbouwcorporatie De Veste heeft van het ministerie een noodzakelijke ontheffing gekregen om binnen de kaders van de Woningwet op de campus van de UT woningen toe te mogen voegen. Mogelijk dat met de Boulevard als eerste locatie wordt gestart om circa 90 studentenwoningen te gaan realiseren. Het hele ontwerp- en besluitvormingstraject (inclusief vaststelling van het definitieve aantal) moet hiervoor samen met de UT worden doorlopen en relevante stakeholders worden nauw bij dit proces betrokken via onder andere bijeenkomsten en presentaties. Samen met hen bewaken we belangrijke kaders voor een ontwerp, zoals de groene uitstraling van de campus en de leefbaarheid, waar we als UT gemeenschap zoveel om geven. Verder worden er plannen ontwikkeld om op termijn ook de ITC studenten, die nu in het ITC hotel in de binnenstad van Enschede wonen, gehuisvest te krijgen op de campus zelf.

Naast de huisvestingsmogelijkheden op de campus wordt er gekeken naar de uitbreidingsmogelijkheden buiten de campus. Samen met de gemeente Enschede en Kennispark werken we daarvoor aan de gebiedsontwikkeling van het Kennispark. Dit gebied groeit uit tot een toplocatie voor de vestiging van UT-startups en hightech bedrijven, er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van lab-infrastructuur en er wordt gewerkt aan het realiseren van een aantrekkelijk woon-werkklimaat voor talent. De gemeente Enschede heeft haar ambities voor wonen in dit gebied ook opgenomen in het onlangs gepubliceerde stedenbouwkundig plan.

In totaal verwachten en hopen we dat we in 2030 op de campus en Kennispark ca. 500 eenheden netto hebben kunnen laten toevoegen voor studenten.

Meer informatie over huisvestingsprojecten op de campus is te vinden op: www.utwente.nl/ltsh

Contact: Bertyl Lankhaar, woordvoerder College van Bestuur, M: 0620027435