ITC compenseert CO2 uitstoot vluchten

De faculteit ITC compenseert vluchten door het neutraliseren van de CO2 voetafdruk. Vluchten via KLM, Air France en Delta Air Lines zijn gecompenseerd sinds 1 oktober 2018 door middel van een herbebossingsproject. Vluchten van overige vliegmaatschappijen worden ook vanaf dezelfde datum met terugwerkende kracht gecompenseerd, daarvoor wordt nu een project gezocht. De compensatie voor vluchten sluit aan bij het streven van het ITC om een duurzame, CO2 neutrale organisatie te zijn.

Decaan prof. dr. Ir. Tom Veldkamp: “Het ITC heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Ons streven is altijd om zo weinig mogelijk te vliegen. Toch zijn we door ons internationale karakter en missie wel de faculteit met de meeste vliegreizen en we voelen ons verantwoordelijk om dit te compenseren.“

Om de vluchten via KLM, Air France en Delta Air Lines te compenseren worden nieuwe bomen geplant. Dit herbebossingsproject is gevestigd in Panama en draagt de naam ‘CO2OL Tropical Mix’. De faculteit betaalt een vast bedrag van €8,50 per ton CO2. De faculteit gaat nog verder onderzoeken wat de best mogelijke manieren zijn voor het compenseren van CO2 emissie door vluchten.

Om de compensatie goed te kunnen uitvoeren is het belangrijk dat alle vluchten van ITC medewerkers en studenten geregistreerd worden in het systeem voor reisaanvragen voor een doelmatigheidscheck. Op dit moment is het zo dat de meeste, maar nog niet álle vluchten worden geregistreerd. Veldkamp: “Het komt nu soms nog voor dat medewerkers zelf een vlucht regelen buiten het systeem om, dit is onwenselijk. Dit jaar gaan we het systeem aanpassen. Zodat we de impact van al onze vluchten kunnen meten en compenseren.”

De Universiteit Twente is op verschillende terreinen actief als het gaat om duurzame initiatieven. Duurzaamheid vormt een belangrijk thema in de nieuwe strategie van de universiteit, Shaping2030. Er is extra capaciteit vrijgemaakt om initiatieven binnen de gehele universiteit te ondersteunen met expertise op het gebied van milieu- en duurzaamheidsvraagstukken. Ook werken diensten en faculteiten nauw samen in het realiseren van energiebesparingen in de faciliteiten op de campus. Op wetenschappelijk gebied is de UT actief binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de UN onder het thema: ‘Engineering for a resilient world.