Coronavirus update 14 oktober 2020

Naar aanleiding van het sterk toenemend aantal COVID-19-besmettingen in Nederland heeft de Rijksoverheid gisteren nieuwe maatregelen aangekondigd die moeten helpen de verspreiding van het virus terug te dringen. De maatregelen zijn ingrijpend en hebben grote gevolgen voor ons dagelijks leven. Ook voor ons als universiteit heeft dat gevolgen. In deze mail leggen we je uit wat er verandert.

Mondkapjesplicht

Je wordt geacht een mondkapje te dragen als je je in de gebouwen van de universiteit verplaatst. Op het moment dat je zit, mag je deze af doen, maar sta je op en verplaats je je, dan moet je deze op doen. Dit is een aanscherping op het eerdere dringend advies om een mondkapje te dragen.

De mondkapjesplicht geldt niet alleen voor de universiteit maar is inmiddels ook van toepassing op andere publiek toegankelijke gebouwen als de bibliotheek, de winkel en het station en geldt voor iedereen vanaf 13 jaar.

Onderwijsactiviteiten worden gecontinueerd

Activiteiten op de campus zoals bijvoorbeeld tentamens, practica en werkcolleges kunnen gewoon plaatsvinden. Dat geldt ook voor afstudeercolloquia en diploma-uitreikingen, met een maximum van dertig aanwezigen. Hiervoor is wel de afspraak dat deze worden gehouden met uitsluitend medewerkers en studenten en dus geen andere bezoekers.

De Rijksoverheid heeft het onderwijs veel vrijheid gegeven om activiteiten te laten doorgaan. We zijn blij met de erkenning van het belang van onderwijs, maar realiseren ons ook de grote verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt. In de afgelopen periode hebben collega’s hard gewerkt om te zorgen dat ruimtes aan de strenge eisen voldoen voor bijvoorbeeld afstand tussen leer- en werkplekken en ventilatie. Ook is de campus zo ingericht en zijn er afspraken gemaakt om drukke momenten en plekken te voorkomen.

We vragen je met ons samen die verantwoordelijkheid te nemen. Kom niet naar de campus als dat niet per se noodzakelijk is. Werken en studeren doe je in principe thuis, tenzij dat echt niet anders kan. Als je wel op de campus bent: houd je aan de regels en volg de instructies en aanwijzingen van medewerkers.

Beschikbaarheid van voorzieningen

De nieuwe maatregelen hebben invloed op de beschikbaarheid van voorzieningen op de campus. De kantines zullen nog steeds eten en drinken uitgeven, maar gebruik is alleen voor medewerkers, studenten en gebruikers van de campus. Vanwege nieuwe beperkingen voor sport vinden er op en rond het sportcentrum de komende tijd minder activiteiten plaats. Wat er wel en niet kan, vind je op de website van het Sportcentrum.

Algemene regels

Het succes van de huidige beperkingen om het virus te beperken staat of valt bij het naleven van de regels. Het bepaalt ook hoe lang maatregelen van toepassing zullen zijn. Het blijft in alle gevallen van belang om 1,5 meter afstand te houden, drukke plekken te vermijden, je handen vaak te wassen en te hoesten en niezen in je elleboog. Ook het frequent en juist dragen van een mondkapje hoort daarbij. Bij klachten blijf je thuis en laat je je testen. Ben je ook benauwd en of heb je koorts? Dan moeten alle huisgenoten thuisblijven.

We realiseren ons dat dit voor iedereen een zware periode is. Werken en studeren zonder elkaar fysiek te kunnen zien en spreken is ingrijpend en niet altijd even leuk. Houd contact en steun elkaar, zodat we samen deze moeilijke periode goed doorkomen.