HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsInnovatielezing Universiteit Twente door Neelie Kroes
Neelie Kroes
Yori Kamphuis
Ray Quintana
Jim Stolze (foto: Bibi Veth)

Innovatielezing Universiteit Twente door Neelie Kroes

Met 800 succesvolle spin- off bedrijven is de Universiteit Twente (UT) koploper in Europa op het gebied van startups. Neelie Kroes, onlangs door het kabinet benoemd tot ambassadeur voor startups in Nederland, bezoekt op 2 juni 2015 de UT. Neelie Kroes bekijkt de startup- ontwikkelingen in Twente en legt verbindingen met andere tech hubs in Nederland. Mevrouw Kroes, voormalig EU- commissaris, heeft de ambitie om met Nederland te groeien naar de top 3 van Europese startup hubs. Ze zet Nederland op de kaart als StartupDelta. Op 2 juni 2015 is zij hoofdspreker tijdens de jaarlijkse Innovatielezing van de UT.

De Universiteit Twente genereerde meer dan 800 succesvolle spin- off bedrijven en deelt de ambitie van Neelie Kroes. Er is geen regio in Europa waar meer startups worden gecreëerd dan in Twente. “Voor de Universiteit Twente is en blijft ondernemerschap een belangrijk thema in onderzoek, onderwijs en valorisatie. In onze nieuwe strategie leggen we de lat nog hoger en hebben we onze ambities opwaarts bijgesteld. Onze talloze student- en spin-off ondernemingen zijn de groeibedrijven van morgen”, zegt Victor van der Chijs, collegevoorzitter van de Universiteit Twente. Er is een nauwe samenwerking met Kennispark Twente.

Innovatielezing
De Innovatielezing van de Universiteit Twente is een jaarlijks evenement waar een prominente persoonlijkheid een voordracht geeft over nieuwe innovatieve technologische ontwikkelingen en de invloed van deze ontwikkelingen op de maatschappij. Op 2 juni spreekt Neelie Kroes de UT-Innovatielezing 2015 uit. Studenten, medewerkers, overheid en bedrijfsleven zijn welkom op de universiteitscampus om tijdens deze interactieve middag met haar in gesprek te gaan. In het programma van de Innovatielezing zijn tevens inleidingen opgenomen van ondernemer en UT- alumnus Yori Kamphuis van Coblue Cybersecurity en Ray Quintana van het prestigieuze Cottonwood Technology Fund.

Coblue Cybersecurity
Yori Kamphuis richtte tijdens zijn studie aan de UT Coblue Cybersecurity op met twee medestudenten.  Coblue biedt security oplossingen voor bedrijven en individuen. In 2012 riep Kairos Society het bedrijf Coblue uit tot een van de 50 meest innovatieve startups wereldwijd opgericht op een universiteit. In 2013 werd Kamphuis ‘Futurist van het Jaar’ tijdens de Second Sight Trendwatcher of the Year Competition .

Cottonwood Technology Fund
Ray Quintana is General Partner van Cottonwood Technology Fund dat vorig jaar in Twente zijn Europese hoofdkantoor opende. Het Amerikaanse (pre-)seedfonds beschikt over tientallen miljoenen euro’s voor investeringen in innovatieve bedrijven in Nederland en de VS. Het fonds richt zich met investeringen op technologiebedrijven actief in photonica, advanced materials, gezondheidszorg en clean energy. Cottonwood staat bekend als een van de meest succesvolle seedfondsen in de Verenigde Staten. Vertegenwoordigers van Cottonwood geven aan dat het ‘Twentse ecosysteem’ een doorslaggevende factor is in hun vestigingsbeslissing voor Twente.

Jim Stolze
De gastheer tijdens de Innovatielezing is Jim Stolze en hij modereert de middag. Stolze is  ondernemer en schrijver. Hij staat bekend als de drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden Oosten. Daarnaast is hij mentor van startende bedrijven en als bestuurder betrokken bij onder meer het Nationaal Comité.

Meer informatie en aanmelden
De inschrijvingen voor de Innovatielezing zijn nog niet geopend. Zodra we de inschrijvingen open stellen informeren we hierover via de social mediakanalen van de UT. Meer informatie voor starters: Kennispark.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: