HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsLowlands loopt gesmeerd mede door Enschedeploeg
Crew 2013

Lowlands loopt gesmeerd mede door Enschedeploeg

De reputatie van de Enschedeploeg bestaande uit studenten, alumni en medewerkers van de UT is erg goed. Voor de 21ste keer stond het team afgelopen weekend paraat om ondersteuning te bieden aan het festival en dan vooral achter de schermen. Een rondleiding backstage door teamleider Tonnie Buitink (gepensioneerd event manager UT) laat zien dat het gaat om een strak georganiseerd programma. De teamspirit en het enthousiasme onder de mensen is goed voelbaar.

De Enschedeploeg houdt zich bezig met techniek, assistentie, opbouw- en afbouw en bestaat uit een groep handige dames en heren. Zo’n honderdzestig mensen zijn betrokken bij Lowlands. De naam voor deze groep: De Enschedeploeg is ooit bedacht door Mojo zelf (de organisatie van Lowlands). Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg: “We werken al jaren met de Universiteit Twente en daar kun je gewoon op bouwen”.

Op zoek naar inhoud en verdieping
Zo ook op Tonnie Buitink, hij is al jaren pedel bij alle Lowlands University optredens en hij heeft er nog altijd veel plezier in. “Zo’n college trekt soms wel 1200 bezoekers. De mensen zijn dan muisstil. Er is veel interesse in wetenschap.” Stefan Verwer herkent het, als directeur Coolpolitics zit hij bij elk college. “Het Lowlands publiek is hoog opgeleid en zoekt inhoud en verdieping. De Bèta- onderwerpen doen het bijvoorbeeld erg goed. Naast de wetenschap merk je dat ook bij het theater, de literatuur en zelfs in de horeca. Alles is van een hoge kwaliteit. Je kunt bijvoorbeeld op Lowlands aan de kaasfondue, er is een wijnbar en een filosofisch café.”

Lowlands University
Tijdens de Lowlands University sprak op zondag 18 augustus Hans Achterhuis. Hans Achterhuis (1942) is emeritus hoogleraar Wijsbegeerte aan de Universiteit Twente. Hij is bekend als publieke intellectueel die zich regelmatig mengt in maatschappelijke discussies. De nadruk in zijn werk ligt op de sociale filosofie, waarbij hij zich richt op thema’s als ontwikkelingshulp, welzijnswerk, schaarste en technologie. Eind 2008 verscheen zijn magnum opus
Met alle geweld. Zijn recentste boek is De utopie van de vrije markt uit 2010.

De stad komt en gaat
Lowlands is met haar 55.000 bezoekers een stad op zich en dat geldt ook zeker voor het ‘dorp’ achter de schermen. Er staan overal ‘keetjes’ met werkende mensen. Geluidsoverlast wordt gemonitord, er is een grote klus-en techniek werkplaats, een manege waar koks dagvers koken voor het personeel, een apotheek, medische dienst, politiebureau met cellen, een lab en de officier van justitie is aanwezig, er is zelfs een kleine vuilnisbelt met ingehuurde vuilniswagens. In Biddinghuizen tijdens Lowlands komt een stad en gaat een stad én de UT zorgt er mede voor dat alles gesmeerd loopt.

Foto’s: © Harm Jan Bronsvoord.
Meer foto’s.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: