HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsSucces regio’s hangt niet af van bestuurlijke structuren
Marcel Boogers UT

Succes regio’s hangt niet af van bestuurlijke structuren

Voor de ontwikkeling van regio’s zijn bestuurlijke structuren veel minder belangrijk dan beleidsmakers vaak denken. Dat betoogt prof.dr. Marcel Boogers tijdens zijn oratie ‘Het raadsel van de regio: waarom regionale samenwerking soms resultaten oplevert’ waarmee hij op 17 oktober 2013 het ambt aanvaardt van bijzonder hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Twente.

“Politici en bestuurders steken veel tijd en energie in het versterken van regiobesturen en gemeentelijke samenwerkingsverbanden. Het gaat dan meestal om de verdeling van taken en bevoegdheden. Toch is er meer nodig om regionale vraagstukken aan te kunnen pakken. Allereerst is het nodig dat er een sterk beleefde noodzaak is om samen te werken. Verder moet er een aansprekende visie zijn die bestuurders en bedrijven enthousiasmeert om mee te doen. Tot slot kan een regionale aanpak van problemen niet zonder onderling vertrouwen tussen alle betrokkenen en verbindend leiderschap dat tegenstellingen kan overbruggen. Allemaal onderwerpen die minstens even belangrijk zijn dan hoe taken en bevoegdheden zijn verdeeld,” vertelt Boogers.

WGR+- regio presteert niet beter

De eerste onderzoeksgegevens in de vorm van een statistische analyse over de groeicijfers in de regio’s, die Boogers tijdens zijn oratie zal presenteren, laten zien dat de bestuurlijke vormgeving van regio's slechts een gering effect hebben op regionale economische ontwikkelingen. WGR+-regio’s bijvoorbeeld hebben extra taken gekregen om een daadkrachtig economisch beleid te kunnen voeren, maar ze blijken in economisch opzicht niet beter te presteren dan andere regio’s in Nederland.

3d-perspectief

Boogers stelt voor om regionale ontwikkelingen vanuit een 3d-perspectief te benaderen. De regio wordt hier gezien als bestuur, als strategische visie en als een maatschappelijk verband. In zijn vervolgonderzoek richt hij zich verder op de voorwaarden waaronder regiobesturen en regionale samenwerkingsverbanden succesvol kunnen opereren. Daarbij bestudeert Boogers de bestuurlijke, politieke en sociaal-culturele aspecten van de regio in hun onderlinge samenhang.

Marcel Boogers
Prof.dr. Marcel Boogers is sinds oktober 2012 bijzonder hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Twente. In die hoedanigheid is hij tevens adviseur van het KennisInstituut Stedelijke Samenleving. Daarnaast is hij senior adviseur bij BMC. Sinds juli 2013 is hij ook raadslid van de Raad voor het openbaar bestuur. Hiervoor was Marcel Boogers als universitair hoofddocent Bestuurskunde verbonden aan Tilburg University. De bijzondere leerstoel Innovatie en Regionaal Bestuur is mogelijk gemaakt door BMC advies en management.

Meer informatie

De oratie van prof.dr. Marcel Boogers (faculteit MB) maakt onderdeel uit van het onderzoeksinstituut IGS. De oratie vindt plaats op 17 oktober om 16:00 uur in gebouw de Waaier op de UT. Voorafgaand aan de oratie wordt het symposium ‘Samenwerkingskracht in de regio(12.30 – 15.15 uur) gehouden. Deze is vrij toegankelijk.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: