HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsStem nu op UT-team voor de Academische Jaarprijs

Stem nu op UT-team voor de Academische Jaarprijs Team wil jongeren kennis laten maken met de mogelijkheden van fotoakoestiek

De stembussen van de Academische Jaarprijs 2013 zijn geopend. Vanaf nu is het mogelijk om op het team van de Universiteit Twente te stemmen en ze zo aan de Publieksprijs te helpen: een plek in de Nationale Wetenschapsquiz. De Hoofdprijs is een bedrag van 100.000 euro om een ingediend communicatieplan te realiseren. De Academische Jaarprijs is bestemd voor het team dat wetenschappelijk onderzoek het best toegankelijk weet te maken voor een breed publiek. Naast het Twentse team dingen nog twee andere teams mee.

Het Twentse Team, team Steenbergen, bestaat uit diverse UT-studenten en -onderzoekers en wordt geleid door hoogleraar Wiendelt Steenbergen. Het team wist de finale van de Academische Jaarprijs 2013 te bereiken met een plan – getiteld ‘Tumoren kun je horen’ – om scholieren op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de mogelijkheden van fotoakoestiek. Fotoakoestiek is een techniek waarbij je met behulp van licht en geluidsgolven onder meer tumoren zichtbaar kunt maken. De onderzoekers werken bijvoorbeeld aan technologie om met behulp van fotoakoestiek borstkanker op te sporen.

Met het plan dat het team heeft ingediend voor de Academische Jaarprijs 2013 hoopt het niet alleen de techniek van fotoakoestiek bekender te maken, het wil ook jongeren enthousiasmeren voor wetenschap en technologie, al voordat zij hun profielkeuze maken.

Gesimuleerde tumor

Bij winst zal het team de prijs inzetten om een practicum voor scholieren te ontwikkelen waarbij fotoakoestiek centraal staat. Met het practicum verwacht het team 6.800 tot 10.000 scholieren te kunnen bereiken. Naast het practicum komt er ook een wedstrijd waarbij teams van scholieren met behulp van fotoakoestiek een gesimuleerde tumor moeten opsporen.

Academische Jaarprijs

De Academische Jaarprijs is een initiatief van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en NRC Handelsblad. De Academische Jaarprijs is in het leven geroepen om wetenschappers en studenten te motiveren hun onderzoek onder de aandacht te brengen bij een breed publiek of bij specifieke doelgroepen zoals jongeren.

Na een eerste selectieronde bleven er 17 teams over die meedongen naar de Hoofdprijs van 2013. Op 12 juni maakte de jury de drie finalisten, waaronder het UT-team, bekend. Op 23 oktober presenteren de drie finalistenteams hun plannen tijdens de finale aan de jury, pers en het publiek in de Winkel van Sinkel in Utrecht. Naast de geldprijs van 100.000 euro is er ook een Publieksprijs waarbij iedereen vanaf nu via internet kan stemmen op zijn favoriete team. De winnaar van de publieksprijs krijgt een plek in de Nationale Wetenschapsquiz. Stem hier op Team Steenbergen van de Universiteit Twente.

Finale bijwonen?

De finale van de Academische Jaarprijs vindt plaats op 23 oktober in de Winkel van Sinkel te Utrecht. Aanvang om 19.30 uur met Chris van ’t Hof als presentator. Na spetterende presentaties van de deelnemende teams, reikt staatssecretaris Sander Dekker de Academische Jaarprijs uit. Tot slot is er een borrel. Toeschouwers dienen zich aan te melden als ze aanwezig willen zijn bij de finale.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met UT-wetenschapvoorlichter Joost Bruysters (06 1048 8228).

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: