Deelnemers & aanpak

Opdrachtgever van een praktijk-leertraject is het collectief van regionale bestuurders van o.a. ziekenhuizen, VVT, GGZ, 1e lijncentra, maar ook van gemeenten, en verzekeraar(s). Op geleide van de regionale prioriteiten (bijv. ouderenzorg) neemt vanuit iedere organisatie minimaal een boundary spanner deel in de ‘regio-in-de-klas’.

Gedurende ca. 1-1,5 jaar werken zij aan concrete transformatieprogramma’s om op gezette tijden ook samen te komen voor modules. Tijdens deze modules wordt samen met experts gereflecteerd op complexe uitdagingen in de praktijk, werken deelnemers aan specifieke competenties – o.a. om zorgprofessionals en teams effectief in transformatie te faciliteren, waarbij met enige frequentie ook de regionale bestuurders aansluiten.

Een traject voorziet in het co-creatief en inclusief creëren van regionale visie en aanpak, waarbij alle betrokkenen ‘aan boord’ zijn en vanuit alle ‘niveaus’ wordt meegedacht en gedaan om de grenzen te verleggen. Tenslotte ziet een nationaal ‘zorgtransformatie brigade’ er op toe dat kennis en ervaring tussen regio’s optimaal gedeeld wordt.

Overzicht fasering, elementen en activiteiten