Opening Risk & Resilience Festival 2019

Martin Wijnen & Patrick oonincx & MIRJAM BULT

Tijd:              09:15 - 09:30
Locatie:        Waaier 1 en 2

Inleiders: Opening Risk & Resilience Festival door Mirjam Bult (UT), Patrick Oonincx en generaal Martin Wijnen ondertekenen een intentieverklaring voor samenwerking tussen de Koninklijke Landmacht (RNLA), de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) en de Universiteit Twente.

Organisatie: Commandant van de Koninklijke Landmacht (RNLA)

In deze keynote zal de rol van de strijdkrachten op het gebied van veiligheid aan de orde komen, en meer in het bijzonder de rol van het leger bij het verminderen van nationale en mondiale veiligheidsrisico's en bij het vergroten van de veerkracht van onze samenleving voor een duurzame toekomst. Luitenant-generaal Martin Wijnen zal ook ingaan op de noodzaak van samenwerking tussen universiteiten, bedrijven en overheidsorganisaties om de toekomstige uitdagingen aan te gaan.

Download hier de visie van de RNLA: https://english.defensie.nl/downloads/publications/2018/11/05/vision-of-the-army

Martin Wijnen is geboren op 3 februari 1966 in Hattem. Als weg- en waterbouwkundige voltooit hij in 1989 de Koninklijke Militaire Academie en wordt luitenant bij 41 Pantsergeniecompagnie in Duitsland. In 1992 volgt plaatsing als kapitein Operaties bij de 1e Divisie “7 December” en werkt hij in Cambodja als commandant van een UNTAC mijnenruim- en trainingsteam. Daarna volbrengt hij als Plaatsvervangend Commandant van 102 Constructiecompagnie nog twee missies; St-Maarten (Noodhulp, 1995) en Bosnië (IFOR-I, 1996).

Na de Hogere Militaire Vorming aan het Instituut Defensie Leergangen (IDL) volgen twee jaar als Stafofficier Planintegratie in de rang van majoor. In 2000 neemt hij deel aan de US Army Command and General Staff Officers Course in Leavenworth, Kansas. Daar behaalt hij zijn titel Master of Military Art and Science (MMAS). Terug in Nederland volgt bevordering tot luitenant-kolonel en plaatsing als hoofd van de vakgroep Strategie op het IDL. Na de aanslagen in New York en Washington wordt hij begin 2002 liaisonofficier - bij het hoofdkwartier van US CENTCOM in Tampa, Florida - voor de operatie ‘Enduring Freedom’ en de ISAF-missie in Afghanistan. In 2003 wordt hij wederom Stafofficier Planintegratie, maar nu bij de Defensiestaf.

Medio 2005 aanvaardt hij het commando over 11 Pantsergeniebataljon te Wezep. Daarna volgt plaatsing als Hoofd Bestuursondersteuning Commando Landstrijdkrachten in de rang van kolonel. Eind mei 2009 gaat hij naar Afghanistan als Chief van de Plans Branch van Regional Command South van de ISAF-missie, belast met de totstandkoming van de operationele plannen voor de zuidelijke regio. Na terugkeer volgt hij de Leergang Topmanagement Defensie bij het Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael. Als programmamanager werkt hij 2 jaar bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.

In juni 2012 wordt hij bevorderd tot brigadegeneraal en start hij als Plaatsvervangend Directeur Plannen van de Defensiestaf. Begin 2014 krijgt hij het commando over 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte. Begin 2016 wordt hij Plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten in de rang van generaal-majoor, met als belangrijkste nevenfuncties ‘Gouverneur van de Hoofdstad’ en ‘Inspecteur van het Reservepersoneel van de Koninklijke Landmacht’. Anderhalf jaar later volgt promotie tot luitenant-generaal als hij de functie van Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten aanvaardt. Eind augustus 2019 neemt luitenant-generaal Wijnen het commando over de Koninklijke Landmacht over.

Martin Wijnen woont met zijn echtgenote Alette in Enschede; zij hebben twee kinderen, Marit (1998) en Anne-Jan (2002).

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: