Resilience of Communication Networks

Taal: Engels

10:45 - 11:45 presentaties: Resilience of communication Networks

Geen bereik: hoe weerbaar is het internet?

Communicatienetwerken zijn essentieel. Ze beheren onze financiën, de communicatie met onze vrienden en zullen in de toekomst waarschijnlijk zelfs operaties op afstand mogelijk maken. Onze afhankelijkheid van communicatienetwerken brengt ook risico’s met zich mee. Hoe weerbaar is het internet tegen de uitval van base stations of cyberaanvallen? En hoe kunnen we de weerbaarheid verbeteren? In deze sessie kun je hierover praten en leren van drie experts. Daarnaast kun je in onze interactieve demo zien hoe goed het Internet in jouw buurt is.

Who messed with the Internet?

Het internet is van vitaal belang voor de samenleving en nog meer in tijden van crisis. De COVID-19 pandemie heeft zowel het internetverkeer als de cybercriminaliteit doen toenemen. Zelfs vóór de pandemie bestond er al bezorgdheid over het feit dat het internet niet ontworpen is voor het huidige gebruik en de groei ervan. Netwerkingenieurs moeten worstelen met tientallen protocollen en algoritmen, het hoofd bieden aan snel uitbreidende netwerken, en vooraf configureren voor onbekend toekomstig netwerkgebruik. In deze lezing bespreek ik verschillende aspecten en het bijbehorende onderzoek dat nodig is om onze digitale infrastructuur, economie en welzijn veilig te stellen.

Fernando Kuipers Prof.
Head Internet Science Lab - TU Delft

Zijn onderzoek richt zich op netwerkoptimalisatie, netwerkweerbaarheid, Quality of Service en Experience en richt zich op problemen in Internet-of-Things en kritische infrastructuren. Hij is medeoprichter van het Do IoT fieldlab en PowerWeb en maakt deel uit van het bestuur van het TU Delft Safety & Security instituut.

Internet routing paths: a resilience perspective

De veerkracht van een systeem beschrijft hoe het kan plannen en zich voorbereiden op, absorberen van, reageren op en herstellen van rampen en zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Ik zal de veerkracht van het internet bespreken in de context van zijn belangrijkste functie - het routeren van informatie. Ik zal aantonen dat de internetrouteringspaden tussen domeinen niet willekeurig zijn, maar latent-geometrisch gelokaliseerd zijn langs de geodetische krommen die hun eindpunten verbinden. Deze bevinding kan zowel een vloek als een zegen zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Je zou de geometrische lokalisatie van routeringspaden kunnen gebruiken om communicatie te verstoren of af te luisteren. Anderzijds kan de kennis van geodetische lokalisaties van routeringspaden je helpen alternatieve paden te identificeren en inefficiënte of frauduleuze paden uit te sluiten.

Maksim Kitsak Dr.
Assistant Professor - TU Delft

Dr. Kitsak is gepensioneerd assistent-professor aan de Technische Universiteit Delft. Zijn onderzoek richt zich op de ontwikkeling van theoretische en computationele benaderingen van netwerksystemen, met toepassingen van biogeneeskunde tot telecommunicatie. De resultaten van zijn onderzoek zijn gepubliceerd in tijdschriften, zoals Nature & Science, en hebben ruime media-aandacht gekregen.

The state of the Dutch cellular networks

Veel diensten zijn in toenemende mate afhankelijk van draadloze connectiviteit. Maar hoe veerkrachtig is onze bestaande cellulaire netwerkinfrastructuur tegen potentiële risico's, variërend van natuurrampen tot beveiligingsaanvallen? Wij richten ons op het Nederlandse cellulaire netwerk en beoordelen de veerkracht ervan en identificeren potentiële zwakke punten die moeten worden verbeterd. Dit maakt het mogelijk het systeem proactief te verbeteren om crises op te vangen wanneer deze zich voordoen of om snel te herstellen van de gevolgen van deze verstorende gebeurtenissen. Uit onze gegevensgestuurde analyse blijkt dat het Nederlandse cellulaire netwerk goed presteert, hoewel er enkele zwakke punten en grote regionale verschillen zijn. Bovendien laten we zien dat een nationale roamingaanpak de prestaties en veerkracht van het netwerk zou verbeteren.

Je kunt onze resultaten zelf op interactieve wijze bekijken met behulp van een op maat gemaakte interface.

S. Rangel Carneiro Magalhaes (Syllas)
PhD kandidaat

Syllas R. C. Magalhães is promovendus aan de Universiteit Twente (UT) en maakt deel uit van het Energy-Efficient and Resilient Internet (EERI) project. Zijn onderzoeksinteresses omvatten mobiele communicatiesystemen, signaalverwerking, niet-lineaire systemen, veerkracht en optimalisatie.

ir. L. Weedage (Lotte)
Promovendus

Lotte Weedage is promovendus aan de Universiteit Twente, waar ze werkt in het projectteam EERI: Energy-Efficient and Resilient Internet. Ze onderzoekt het cellulaire internet vanuit een wiskundig perspectief en wil begrijpen hoe opkomende technologieën, zoals mmWave en multi-connectiviteit, de kwaliteit en veerkracht van het netwerk beïnvloeden.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: