Innovation & Human Resources

Taal: Engels

12:00 - 13:00 Er gaat geen lampje branden als de mens dreigt de falen

Hoe goed functioneren mensen in interactie met hightech systemen? Een auto zit volgepropt met sensoren die meten hoe goed de auto functioneert. Is de bandenspanning te laag dan gaat er een lampje branden op het dashboard om de bestuurder te waarschuwen, is de  katalysator defect dan gebeurt hetzelfde. En zo zijn er nog tal van systemen die de bestuurder waarschuwen bij een potentieel probleem.

Voor  complexe systemen zijn er nog veel meer sensoren die het functioneren van het systeem monitoren en optimaliseren. Toch geeft het gebruik van al die sensoren geen garantie voor het optimaal functioneren van het system. De mens is namelijk vaak een cruciale component. Zij moet de informatie verwerken en cruciale beslissingen nemen. Maar hoe zit het met het functioneren van de menselijke component in dit soort systemen? Is hij of zij nog wel alert, overbelast of moe? In het BCI Testbed van de Universiteit Twente beantwoorden we dit soort vragen door te meten aan (het brein van) de mens,  onder verschillende omstandigheden. Dit doen we samen met MKB uit de regio en grote organisaties. In deze presentatie gaan we in op het meten van de mens, de mogelijkheden en de kansen: meten, weten en verbeteren.

dr.ir. J.W.J.R. van t Klooster (Jan-Willem)
Director BMS LAB

dr. ir. Jan-Willem van ‘t Klooster is hoofd van het faculteitsinnovatielab ‘BMS LAB’,  van de faculteit Behavioural, Management & Social Sciences aan de Universiteit Twente. Dit lab bestaat uit meer dan 12 experts, 16 labruimten, een mobiel lab, verscheidene grote research (software)oplossingen en > 15 assistenten en contractanten.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: