Transport- & Logistieke sector

DAG 2 VAN HET RISK & RESILIENCE ONLINE EVENT

AFTER THE CRISIS: IMPLICATIES VOOR RISK & RESILIENCE VOOR DE Transport- en Logistiek

Bewijst de coronacrisis dat we zijn doorgeschoten in het streven naar optimalisatie?

Door overheidsmaatregelen om het coronavirus onder controle te houden en de reactie daarop van het publiek, heeft de Transport- & Logistieke sector te maken met veel veranderingen.

Het personenvervoer en delen van het goederentransport hebben te maken met minder aanbod van klanten en verladers. Andere delen van het goederenvervoer en logistieke dienstverleners in o.a. fulfilment (verwerken van webshop orders) hebben juist te maken met groei of zelfs capaciteitstekorten.

De logistieke sector heeft op de vorige economische crisis gereageerd met schaalvergroting en verdergaande specialisatie. Er is sprake van ketenverkorting als gevolg van e-commerce omdat daardoor winkels minder beleverd hoeven te worden. Om in de sterk concurrerende markt te kunnen blijven opereren is het optimaliseren van transport- en logistieke stromen cruciaal. Op korte termijn kan dat leiden tot betere marges, maar de bijkomende transparantie zorgt voor prijserosie. Verdergaande digitalisering heeft deze ontwikkelingen versneld en deels door disruptie geheel bijgestuurd.

De vraag is nu of zeer vergaande automatisering, schaalvergroting en hyperspecialisatie de branche (te) kwetsbaar heeft gemaakt voor grote crises zoals de huidige COVID-19 pandemie. Hadden we ons middels een professionele risicomanagement aanpak beter kunnen voorbereiden of beschermen?

Spreker
Mohammad Rajabai Nejad

De huidige Covid-19-crisis heeft eerst de mens, daarna onze technische infrastructuur en het milieu getroffen. Het toonde aan dat de mens, de technologische systemen en het milieu nauw met elkaar verbonden zijn. Elke duurzame of veerkrachtige oplossing moet rekening houden met al deze aspecten en de Safety Cube Theory biedt een leidraad om dat te doen.

Arjan Denekamp

Arjan Denekamp is Directeur Risk bij de Nederlandse Spoorwegen sinds 2016. Zijn werkveld omvat risico’s over alle domeinen heen, te weten veiligheid, compliance, operatie, financiën, reputatie en duurzaamheid. Tevens is hij verantwoordelijk voor business continuity management binnen NS en was hij voorzitter van het NS regieteam tijdens de coronacrisis. Voor 2016 heeft Arjan bij diverse banken gewerkt, zowel in risk management als in de business.

Marcel Wouterse

Betrokken bij diverse C-Level posities in de Luchtvaart en Logistiek. Gedreven door een sterke passie om organisaties van de toekomst op te bouwen. Gemotiveerd door het onbegrensde geloof in mensen en een vormbare samenleving. Het doel is om mensen beter, sterker en gelukkiger te maken.

  • Directeur, Trainer, Consultant, Docent, Onderzoeker.
  • Organisaties bouwen
  • Econoom en kennisverzamelaar
Prof.dr. Henk Zijm

Willem Hendrik Maria (Henk) Zijm is emeritus hoogleraar Productie en Supply Chain Management en voormalig Rector Magnificus (2005-2008) van de Universiteit Twente. Hij was tevens wetenschappelijk directeur van het Nederlands Instituut voor Geavanceerde Logistiek (DINALOG) in Breda en bekleedde diverse internationale functies, onder andere als voorzitter van de International Society of Inventory Research. Hij is consultant geweest bij een groot aantal bedrijven in binnen- en buitenland. Hij publiceerde meer dan 150 artikelen in internationale refereed wetenschappelijke tijdschriften en is (co-)auteur van 4 boeken. Hij begeleidde meer dan 200 master- en 32 doctoraatsstudenten en was associate editor van verschillende tijdschriften in zijn vakgebied.

Met behulp van praktijkvoorbeelden, gepresenteerd door ondernemers en de theorie, toegelicht door wetenschappers, geven we u meer inzicht in de context de centrale vraag van vanmiddag of de coronacrisis bewijst dat we zijn doorgeschoten in het streven naar optimalisatie.

Om de toelichting en de daaropvolgende discussie goed te structureren kiezen we voor een benadering vanuit de samenhang tussen mens, (technisch)systeem en omgeving(sfactoren).

De mogelijke antwoorden zullen in een discussie met alle sprekers en deelnemers proberen te vinden.

  • Gea Kolk - Risico-, safety-, RAMS- (en lijn-) manager, Movares

    Voor de risicomanager heeft de huidige crisis voordelen: nog nooit heeft het vak zo in de belangstelling gestaan. Er zijn zelfs persconferenties waarin de minister president risicomanagement in de praktijk uitlegt! Compleet met waarschijnlijkheden, effecten en kosten-baten afwegingen!

    Maar de uitdaging voor de samenleving is dan ook groot: hoe weerbaar kun je zijn en is dit voldoende?

    Op de korte termijn heeft de infrastructuur-sector veel veerkracht getoond: de opdrachtgevers, zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Prorail, hebben toegezegd de geplande opdrachten in stand te houden. Belangrijk voor de bestaanszekerheid en werkgelegenheid van alle betrokken bedrijven. Een gebrek aan reizigers betekent ook dat de hinder door werkzaamheden nihil is. Dit wordt benut door werkzaamheden naar voren te trekken. Een voorbeeld van kansenmanagement en creativiteit.

    Op de langere termijn is het effect op het openbaar vervoer zeer ingrijpend. Terwijl continu de boodschap wordt uitgedragen “vermijd drukke plaatsen” is openbaar vervoer in de huidige vorm per definitie “veel mensen bij elkaar”.  Mensen die nu investeren in een privé vervoermiddel laten die niet zomaar staan als het leven weer een beetje “normaal” is geworden. Alle pogingen om mensen uit de auto te krijgen zijn in één klap weer teniet gedaan. Waarom zou je dan investeren in (de infrastructuur voor) het OV? Of juist het tegenovergestelde: extra geld, extra creativiteit, met volle kracht vooruit. We geloven toch nog steeds in het belang voor milieu en klimaat en mobiliteit voor iedereen!

    Bio:
    Risico’s benoemen, managen en begrijpen hoe mensen met onzekerheden omgaan: in mijn studie wiskunde een hoofdonderwerp toegepast op het boerenbedrijf. Bij Movares als risico-, safety-, RAMS- (en lijn-) manager toegepast op systemen voor sporen, bruggen en sluizen. Van boer naar ingenieur, van tarwe en rijst naar wissels en afsluitbomen; van maatregelen naar resilience: risicomanagement helpt een doel te bereiken.

  • Maria Iacob - Hoogleraar Enterprise Systems Engineering, Universiteit Twente

    Als we iets moeten leren van wat er in de afgelopen periode is gebeurd, dan is dat hoe ongelooflijk afhankelijk we zijn van informatiesystemen om een bepaald niveau van normaliteit in ons leven te behouden, en in de manier waarop we werken en zaken doen. We moeten goed begrijpen dat de post-COVID19 "normaal" een volledige verschuiving in het huidige managementparadigma zal veronderstellen, namelijk de verschuiving van de obsessie voor just-in-time en just-enough efficiency gedreven management naar een managementstijl waarin aandacht wordt besteed aan zowel efficiëntie als ondernemings-/organisatorische veerkracht en de snelle conversie van middelen (en mogelijk van het bedrijfsmodel) in geval van catastrofale verstoringen. We zien nu dat zowel de sectoren die een plotselinge toename van de vraag kennen (bijv. gezondheidszorg, logistiek, vrachtvervoer, retail) als de sectoren die hun activiteiten praktisch in beslag nemen (horeca, toerisme, personen/openbaar vervoer) grote problemen hebben om de huidige gang van zaken te verwerken. Daarom zal de rol van IT en de relatie tussen veerkrachtverbetering en verandering van de bedrijfsarchitectuur waarschijnlijk meer aandacht krijgen in het onderzoek. Het is naar mijn mening van cruciaal belang om nieuwe modelgebaseerde methoden en kwantitatieve analysetechnieken te ontwikkelen die het mogelijk maken om de veerkracht van bedrijven continu te monitoren en te beheren en die de impact van veerkracht op organisaties en hun manier van werken expliciet zullen maken.

    Bio:
    Maria-Eugenia Iacob is hoogleraar Enterprise Systems Engineering aan de Universiteit Twente. Haar primaire onderzoeksfocus ligt op het gebied van het ontwerpen en analyseren van (enterprise) informatiesysteemarchitectuur. Haar onderzoeksinteresses zijn onder andere: methoden voor het modelleren en (kwantitatief) analyseren van bedrijfsarchitecturen, het ontwerpen van servicegerichte architecturen, modelgedreven ontwikkeling, data- en procesinteroperabiliteit van gedistribueerde bedrijfsapplicaties, interorganisatorische integratie, business intelligence, intelligentieversterking, en toepassingen van bovenstaande in slimme logistiek, circulaire bouwnijverheid, en landelijke slimheid. Ze heeft meer dan 100 tijdschriften en congrespapers gepubliceerd. Ze is co-auteur van de internationale standaard "ArchiMate" (gepromoot door The Open Group) voor het modelleren van bedrijfsarchitectuur. Het grootste deel van haar onderzoek vond plaats in onderzoeksprojecten die medegefinancierd werden door de Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) en de industrie: De Synchromodale Controletoren, BATMAN, Synchromodal-IT (hoofdaanvrager), Catelog, Synchromodal Cool Port Control, Synchromodality Port of Twente (SPoT), Autonomous Logistics Miners 4 SMBs (hoofdaanvrager), DATAREL, etc.

  • Walter Krabben - Internal Control Officer, HS Group

    Grootste risico is beschikbaarheid van personeel indien medewerkers worden geraakt door het Covid-19 virus. Door thuiswerken trachten wij de kans te verkleinen.

  • Mohammad Rajabali Nejad - Assistant Professor System Design and Systems Engineering

    De huidige Covid-19-crisis heeft eerst de mens, daarna onze technische infrastructuur en het milieu getroffen. Het toonde aan dat de mens, de technologische systemen en het milieu nauw met elkaar verbonden zijn. Elke duurzame of veerkrachtige oplossing moet rekening houden met al deze aspecten en de Safety Cube Theory biedt een leidraad om dat te doen.

    Bio:
    Dr. Mohammad Rajabali Nejad heeft belang bij zowel persoonlijke als sociale aspecten van veiligheid en veerkracht. Hij is een multidisciplinair ingenieur met ervaring op verschillende gebieden van Civiele, Industriële, Werktuigbouwkundige en Ontwerp-engineering. Hij heeft aan verschillende universiteiten over de hele wereld gestudeerd. Hij doceert meerdere cursussen over veiligheid, ontwerp en engineering op de verschillende niveaus van bachelor- en masteropleidingen en postdoctorale studie. Zijn onderzoek bestrijkt een breed spectrum van zowel technische als niet-technische aspecten van engineering, veiligheid en integratie, en hij heeft diverse academische en industriële projecten geleid.


    Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

  • Richard Slenders - Risicomanager Asset Management, Royal Schiphol Group

    Van vlucht tot gevecht

    De huidige crisis als gevolg van het Covid-19-virus heeft ingrijpende gevolgen voor de transport- en logistieke sector. Anders dan: e-commerce, maaltijdbezorging en de gerelateerde (pakket) bezorgbedrijven, zijn de vooruitzichten van het bedrijfsleven een afname van de vraag gedurende meerdere jaren.

    De luchtvaartindustrie is gewend aan groei sinds 1945 en wordt nu geconfronteerd met een afname van de passagiersvraag tot 80% in 2020 en verder, afhankelijk van de duur van het Covid-19-virus en het herstel van de economieën.

    Hoewel de vele risico's die zijn geregistreerd en worden beheerst, werd een pandemie (in Europa) niet beoordeeld met een dergelijke kans en impact mogelijk zoals we in 2020 zien. Het hebben van de bandbreedte van meerdere scenario's gerelateerd aan een risico verhoogt de impact en resultaatanalyse van het scenario aanzienlijk, maar is echter niet altijd beschikbaar. De transport- en logistieke sector moet veerkrachtiger worden in de specialisatie op de dienstverlening aan een bredere portfolio of partnerschappen met (niet) gerelateerde bedrijven. Na de strijd om beter terug te bouwen met een duurzamer en veerkrachtiger herstel kunnen we verder gaan dan vliegen, en jouw wereld verbinden.

    Bio:
    Richard Slenders is risicomanager bij Asset Management binnen Royal Schiphol Group welke systemen en assets ter beschikking stellen aan de operatie om deze uit te voeren. Na brede ervaring in infrastructuurprojecten, contractmanagement en asset management, brengt de contract- en marktontwikkeling met risicogestuurd werken een mooie uitdaging.

  • Arjan Denekamp - Directeur Risk Nederlandse Spoorwegen

    Arjan Denekamp is Directeur Risk bij de Nederlandse Spoorwegen sinds 2016. Zijn werkveld omvat risico’s over alle domeinen heen, te weten veiligheid, compliance, operatie, financiën, reputatie en duurzaamheid. Tevens is hij verantwoordelijk voor business continuity management binnen NS en was hij voorzitter van het NS regieteam tijdens de coronacrisis. Voor 2016 heeft Arjan bij diverse banken gewerkt, zowel in risk management als in de business.

  • Marcel Wouterse - Programma manager en docent, Breda University of Applied Sciences

    Betrokken bij diverse C-Level posities in de Luchtvaart en Logistiek. Gedreven door een sterke passie om organisaties van de toekomst op te bouwen. Gemotiveerd door het onbegrensde geloof in mensen en een vormbare samenleving. Het doel is om mensen beter, sterker en gelukkiger te maken.

    • Directeur, Trainer, Consultant, Docent, Onderzoeker.
    • Organisaties bouwen
    • Econoom en kennisverzamelaar
  • Henk Zijm - Hoogleraar Productie en Supply Chain Management, Universiteit Twente

    Willem Hendrik Maria (Henk) Zijm is emeritus hoogleraar Productie en Supply Chain Management en voormalig Rector Magnificus (2005-2008) van de Universiteit Twente. Hij was tevens wetenschappelijk directeur van het Nederlands Instituut voor Geavanceerde Logistiek (DINALOG) in Breda en bekleedde diverse internationale functies, onder andere als voorzitter van de International Society of Inventory Research. Hij is consultant geweest bij een groot aantal bedrijven in binnen- en buitenland. Hij publiceerde meer dan 150 artikelen in internationale refereed wetenschappelijke tijdschriften en is (co-)auteur van 4 boeken. Hij begeleidde meer dan 200 master- en 32 doctoraatsstudenten en was associate editor van verschillende tijdschriften in zijn vakgebied.

  • Klaas Bolhuis - EQ Riskmanagement

    In mijn praktijk heeft de crisis invloed op verschillende zaken:

    1. Sterke daling of zelfs groei van de omzet.

    2. Verstoring in de aanvoer van goederen.

    3. Onzekerheden in aansprakelijkheidsregimes als dienstverlener en werkgever.

    4. Vertraging in ontwikkelingen rond Brexit.

    5. Nieuwe kansen in dienstverlening door gedragsveranderingen van producenten en afnemers.

     Bio:

    EQ-Riskmanagement is een dienstverlener op het gebied van risicomanagement voor de logistieke sector.

    Wij zijn gespecialiseerd in MKB ondernemingen met 50 - 500 medewerkers.

    Veel van onze klanten hebben een hoofdvestiging in Nederland, maar activiteiten door heel Europa.

    De werkzaamheden bestaan uit advisering en begeleiding van risicomanagement, contracten, schades en verzekeringen.

    Zelf heb ik een achtergrond in de verzekeringsbranche en heb technische- en marketing opleidingen gevolgd.

    De onderneming bestaat sinds 2016.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies