Toelatingsassessment

Het toelatingsassessment geeft u de kans om een lesbevoegdheid te halen.

Het toelatingsassessment is geschikt voor kandidaten met relevante eerder verworven competenties, die op basis van hun vooropleiding niet direct toelaatbaar zijn tot een lerarenopleiding. Zij kunnen deze competenties aantonen door middel van een toelatingsassessment.

Het toelatingsassessment is geschikt voor kandidaten die:
  • Een tweede- of eerstegraads lesbevoegdheid willen behalen, maar niet in het bezit zijn van een afgeronde relevante vooropleiding
  • Hun toelaatbaarheid willen laten bepalen voor cursorisch onderwijs aan een lerarenopleiding zoals Saxion Next

Werkwijze

Assessments zijn altijd maatwerk, omdat kandidaten deelnemen aan het assessment op basis van verschillende redenen en achtergronden. Na aanmelding vindt er een vrijblijvende intake met de coördinator van het assessmentcentrum plaats, waarin onder meer de procedure en wederzijdse verwachtingen worden besproken. Op basis hiervan wordt geadviseerd om al dan niet deel te nemen aan het assessment. 

Het assessment bestaat uit het samenstellen van een portfolio en een criteriumgericht interview. In sommige gevallen is daarnaast een capaciteitentest onderdeel van het assessment. Deze onderdelen worden hieronder kort toegelicht. Ook kan hier meer informatie worden verkregen over de procedure van het assessment en de rechten en plichten van de betrokkenen.

  • Portfolio

    In het portfolio wordt gevraagd om een overzicht van relevante diploma’s en werkervaring. Daarnaast geeft u een beschrijving van relevante bekwaamheden die in eerdere opleidingen en/of werksituaties zijn verworven. 

    De tijdsinvestering voor het maken van een portfolio is ongeveer 4 uur.

  • Criteriumgericht interview en capaciteitentest

    Afhankelijk van uw specifieke situatie neemt u deel aan een capaciteitentest, op basis waarvan een inschatting wordt gemaakt van uw werk- en denkniveau. 

    In het criteriumgericht interview gaan assessoren met u in gesprek aan de hand van het portfolio en eventueel de capaciteitentest. Op basis van deze bronnen wordt uw kennisbasis vergeleken met de kennisbasis van de betreffende lerarenopleiding.

    De tijdsinvestering voor het gesprek bedraagt maximaal twee uur.

  • Procedure

    De volledige procedure van het toelatingsassessment, inclusief het assessmentprotocol en de rechten en plichten van de verschillende betrokkenen, is hier te vinden.

"Het toelatingsassessment maakte het mogelijk om de volgende stap in mijn onderwijscarrière te zetten."

Resultaat

Na afloop van het assessment wordt de toelaatbaarheid van de kandidaat beoordeeld. Kandidaten die toelaatbaar worden verklaard, kunnen toegelaten worden tot cursorisch onderwijs aan een lerarenopleiding en daar een leerovereenkomst op maat aanvragen. De assessoren leggen hun bevindingen vast in een rapportage. Deze rapportage wordt in concept aan de kandidaat voorgelegd. Na goedkeuring wordt de rapportage definitief gemaakt en naar de kandidaat opgestuurd.

Tijdsinvestering & kosten

Vanaf het moment dat het portfolio is ingeleverd, is de doorlooptijd van het assessment ongeveer twee maanden. Kandidaten dienen hier rekening mee te houden in verband met startdata van lerarenopleidingen. Het assessment kan gedurende het hele jaar (behalve in de schoolvakanties) worden afgenomen. De kosten voor het toelatingsassessment bedragen €1500.

Meer informatie & aanmelden

Voor vragen kan contact worden opgenomen met de coördinator van het ACT via act@utwente.nl of +31 (0)53 489 6913. Aanvragen van een assessment kan via onderstaand aanmeldformulier.