HomeOnderwijsPre-UniversityPro-UActiviteitenOntmoetingsochtend-samen onderwijs innoveren 27 juni

Samen onderwijs innoveren

ONTMOETINGSOCHTEND “Samen onderwijs innoveren”

Pro-U, het professionaliseringsplatform van de Universiteit Twente (UT) voor de onderwijspraktijk, organiseert jaarlijks professionaliseringsactiviteiten voor (vo) docenten, ontwikkeld binnen ELAN, vakgroep voor docentontwikkeling. Denk aan Professionele Leernetwerken Natuurkunde en Scheikunde, inspirerende lesmaterialen en praktische tools voor de dagelijkse lespraktijk. Of maatwerk activiteiten, zoals intervisie bij (startende) docenten. Ons doel? De expertise en wetenschappelijke kennis van de UT op een toegankelijke manier beschikbaar maken voor scholen.

Tijdens de ontmoetingsochtend ‘Samen Onderwijs Innoveren’ op vrijdag 27 juni 2025 van 09:00-11:30 brengen we dan ook graag docenten, onderzoekers en onderwijsprofessionals samen om inzichten en resultaten uit het schooljaar 2024-2025 te delen. Er wordt samen veel mooi onderwijs gemaakt: tijdens deze onmoetingsochtend delen we deze inzichten met elkaar en bespreken hoe we hier op school en binnen de UT & Pro-U mee verder kunnen gaan! 

In het kort

Programma

  • Programma 27 juni

    Tijd

    Wat staat er gepland

    09.15-09.30

     Inloop met koffie/thee

    09.30-10.15

    Inspiratiesessie door Dr. Anne Tappel (Stichting Carmelcollege & Universiteit Twente)

    "Hoe jouw idee níet in de onderste la belandt!"

    10.15-10.30

    Pauze

    10:30-11:15

    Postermarkt: uitwisseling van onderwijsinnovaties
    Tijdens een interactieve postermarkt presenteren verschillende initiatieven hun resultaten en inzichten. Wat ging goed? Wat kan beter? En hoe zetten we deze kennis in voor de toekomst?

    11.15-11:30

    Centrale afsluiting

    Ontmoet andere onderwijsprofessionals en ontdek hoe we samen het onderwijs verder kunnen versterken.

Informatie Inspiratiesessie & POstermarkt

  • Inspiratiesessie dr. Anne Tappel - Hoe jouw idee níet in de onderste la belandt

    De inspiratiesessie van dr. Anne Tappel vertrekt vanuit de vraag hoe we duurzame innovatie in het onderwijs toe kunnen passen in de praktijk? Wat zegt de wetenschap hierover? Dr. Anne Tappel is gepromoveerd op dit onderzoek aan de Universiteit Twente:

    Binnen scholen worden met enige regelmaat innovaties geïmplementeerd. Veel innovaties worden niet automatisch voortgezet en beëindigen voortijdig. Zelfs als ze succesvol zijn. Duurzaam innoveren is complex, er zijn veel factoren van invloed op dit proces. In deze inspiratiesessie gaan we in op duurzaamheid van onderwijsinnovaties. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten gekoppeld aan praktijkvoorbeelden komt aan de orde welke sturingsmechanismen het proces van verduurzaming positief beïnvloeden. Op een aantal factoren heb je meer invloed dan je denkt! Maar hóe kan je invloed uitoefenen op het duurzamer inbedden van bestaande innovaties? Want jouw idee behoort toch niet in de onderste la?

Hieronder treft u de onderwerpen die aan bod gedurende de postermarkt.

  • Samen sterker: Bouw aan je Professioneel Leernetwerk (PLN)!

    Leer hoe een Professioneel Leernetwerk (PLN) je onderwijspraktijk kan verrijken. We bespreken diverse vormen (en namen) van professionaliseringsprogramma’s en laten zien welke twee PLN’s we op dit moment op de UT aanbieden. Of je nu een schoolleider, docent of onderwijsassistent bent: ontdek hoe het versterken van je netwerk kan bijdragen aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en professionele groei.

    Betrokken vakdidactici: Kirsten Stadermann, Talitha Visser

    dr. T.C. Visser (Talitha) | University of Twente

  • Training Lesobservaties HSL: Versterk je Professionele Gesprek

    Hoe voer je effectieve lesobservaties en ontwikkelingsgesprekken? Met de teamleiders en schoolopleiders van het Stedelijk, duiken we in wetenschappelijke inzichten, oefenen we met observaties en werken we samen aan een gedeelde visie op leskwaliteit. Door intervisie en praktijkgerichte sessies versterk je jouw vaardigheden en draag je bij aan de professionele groei binnen je school.

    Betrokken vakdidactici: Tom Coenen & Hannie Lensink

  • Onderzoeken en ontwerpen in het PWS

    Het profielwerkstuk is in 1998 geïntroduceerd als een leerervaring om leerlingen voor te bereiden op en te motiveren voor de manier van werken in het hoger onderwijs. Het werken aan relevante vaardigheden en houding speelt daarin een belangrijke rol. Maar over welke vaardigheden en houding hebben we het dan precies? En hoe begeleidt en beoordeel je die leerervaring als docent effectief in de beperkte tijd die daarvoor beschikbaar is?

    In een professionele leergemeenschap (PLG) werken docenten van het Twents Carmel College, het Twickel College en het Bonhoeffer College samen met Pre-U aan instrumenten en een plan om docenten hier meer houvast in te bieden en het PWS op school naar een hoger niveau te tillen.

    Betrokken UT Medewerkers: Sander Wenderich - Projectleider Pre-U & Innovatie

    Sander Wenderich

  • AI in het onderwijs

    Artificial Intelligence (AI) en AI-toepassingen doen razendsnel hun intrede in de wereld waarin we leven. Hoe kan het onderwijs zich hieraan aanpassen? Hoe voorkomen we dat het leerdoelen ondermijnt en in plaats daarvan juist meerwaarde biedt in productiviteit en leerprocessen? Welke kennis, vaardigheden en houding hebben docenten én leerlingen daarvoor nodig? Over deze vragen buigen docenten van Reggesteyn, het Bonhoeffer College, het Twickel College, het Noordik en het Erasmus zich in een professionele leergemeenschap (PLG) met medewerkers van Pre-U en onderzoekers van ELAN. 

    Betrokken UT Medewerkers: Sander Wenderich - Projectleider Pre-U & Innovatie

    Sander Wenderich

  • PLONS: professioneel leernetwerk over ondersteuning van starters en zij-instromers

    PLONS is een professioneel leernetwerk dat als doel heeft om onderzoek te doen in en met de praktijk op het gebied van starters en zij-instromers in Nederland en specifiek in onze regio (Twente, Achterhoek, Oost-Salland). In dit leernetwerk werkt de Universiteit Twente samen met collega’s uit de regionale opleidingsscholen AOS-ON, Partnerschap 2 en PILOTS die betrokken zijn bij het opleiden en begeleiden van beginnende leraren. Dit schooljaar (2024-2025) schetsen we een landelijk en een regionaal praktijkportret over de functie-eisen aan en ondersteuning van starters en zij-instromers. Meer informatie vind je op www.utwente.nl/plons.

    Betrokken UT Medewerkers: Susanne Spiele, Sara van der Linden, Mark Timmer en Susan McKenney. 

Aanmelden

Via onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor deze ontmoetingsochtend. Aanmelden kan tot 1 juni 2025. Bij vragen, kunt u contact opnemen met pro-u@utwente.nl.