MAGAZINE UNIVERSITEIT TWENTE & CARMEL
Conferentie “Onderzoek en Onderwijs: Leren van Elkaar”
Hoe kun je als leraar je leskwaliteit verbeteren op basis van feedback? Hoe kunnen we (beter) omgaan met verschillen tussen leerlingen in de klas? Hoe kun je data gebruiken bij het oplossen van onderwijsproblemen? Hoe zorgen we dat onze onderwijsinnovaties ook duurzaam zijn? Zijn dit vragen die jou als docent, schoolleider en/of bestuurder bezig houden? Op 7 juni 2024 organiseerde vakgroep ELAN, Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege een conferentie waar we in gingen op dit soort vragen. Antwoorden op deze vragen zijn verkregen door de samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. De Universiteit Twente en Stichting Carmelcollege organiseerden deze conferentie om de 15 jaar samenwerking tussen onderzoek en praktijk te vieren.
Naast een inspirerende keynote van Kristin Vanlommel "Samen naar de toekomst: een blik op duurzame verandering", hebben de deelnemers deelgenomen workshoprondes, voor een onderwerp naar keuze.
Programma
Tijd | Wat staat er gepland |
09.00-09.30 | Inloop met koffie/thee |
09.30-10.00 | Opening |
10.00-10.45 | Keynote - Kristin Vanlommel |
11.15-12.00 | Workshop Ronde 1 |
12.15-13.00 | Workshop Ronde 2 |
13.00-14.00 | Lunch |
14.30-17:00 | promotie Anne Tappel |
OPENINGSPRESENTATIE
KEYNOTE & WORKSHOPS
De keynote van Kristin Vanlommel vertrekt vanuit de vraag hoe we verandering samen duurzamer kunnen maken en staat stil bij elementen van complexiteit, het belang van evidentie en het belang van samenwerking tussen wetenschap en praktijk in duurzame partnerschappen.
Daarnaast zijn er gedurende de conferentie twee workshoprondes geweest, met zeven verschillende workshops per ronde. Benieuwd naar de workshops en de bijbehorende presentaties? Lees hieronder meer.
Workshop 1: Lessen verbeteren met Impact! op onderwijs Toelichting workshop: Door het ontvangen van feedback op hun les kunnen leraren hun leskwaliteit verbeteren. Dit is de basis voor een intensieve samenwerking van de Universiteit Twente en Carmel, waar de digitale Impact! tool ingezet wordt. Met deze tool kunnen leerlingen, collega's en leraren zelf feedback geven over de les die net geweest is. Tijdens deze workshop vertellen wij meer over de uitgevoerde onderzoeken, de aspecten die ertoe bijdragen dat leraren écht verbeteren op basis van de feedback en over de praktische toepassing van Impact! in het onderwijs binnen Carmel.
Gegeven door: Hannah Bijlsma, Adrie Visscher en Mouris Boer
Workshop 2: Omgaan met verschillen – inzichten uit het differentiatieproject Toelichting workshop: Verschillen tussen leerlingen in de klas worden steeds groter, het belang van differentiatie wordt meer benadrukt. Maar wat is differentiëren precies? Wat maakt het moeilijk? Welke kennis en vaardigheden heeft een docent nodig? In deze workshop krijg je meer inzicht in de complexiteit van differentiatie, maar vooral ook in de vele mogelijkheden die voor het oprapen liggen. Daarnaast geven we praktische handreikingen voor het verbeteren van je eigen differentiatievaardigheid.
Gegeven door: Marieke van Geel, Kyra Meutstege
Workshop 3: Maak kennis met ons Tell-traject “Toetsexpertise en Leiderschap voor Leren Toelichting workshop: Zijn onze toetsen van goede kwaliteit? Hoe geef ik effectief feedback aan al mijn leerlingen? Hoe krijg ik mijn collega’s mee in het verbeteren van ons toetsprogramma? Er leven steeds meer vragen op het gebied van toetsen. De Universiteit Twente verzorgt voor docenten van Stichting Carmelcollege een experttraject op het gebied van toetsen, het Tell-traject. In dit traject leren docenten om kartrekker te zijn door in een professionele leergemeenschap te werken aan thema’s rondom toetsen in de eigen school. Centraal staan thema’s, zoals formatief en summatief toetsen. In deze workshop maak je kennis met de verschillende facetten van dit traject.
Gegeven door: Dorien den Otter, Jolien van Straalen
Workshop 4: Samen sterker: Bouw aan je Professioneel Leernetwerk (PLN)! Toelichting workshop: Deze workshop geeft je de kans om actief een Professioneel Leernetwerk (PLN) te ervaren en te zien hoe het je onderwijspraktijk kan verrijken. We bespreken diverse vormen (en namen) van professionaliseringsprogramma’s en laten zien welke twee PLN’s we op dit moment op de UT aanbieden. Of je nu een schoolleider, docent of onderwijsassistent bent, deze workshop staat open voor iedereen. Ontdek hoe het versterken van je netwerk kan bijdragen aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en professionele groei.
Gegeven door: Kirsten Stadermann, Talitha Visser
Workshop 5: De datateam methode "Myth busters voor beter onderwijs" Toelichting workshop:
Hoe zorgen we ervoor dat de basisvaardigheden van onze leerlingen beter worden? Dit soort vragen kunnen met behulp van data beantwoord worden. Hoewel scholen over veel data beschikken, worden beslissingen om het onderwijs te verbeteren nog vaak gebaseerd op aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens. Tijdens deze sessie gaan we in op de datateam methode. Met deze methode worden data, zoals toetsresultaten, doorstroomgegevens en observaties in de klas, gebruikt om concrete vraagstukken op te lossen en zo het onderwijs te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het werken met data kan leiden tot beter onderwijs en betere leerlingresultaten. Tijdens deze workshop gaan we samen met deze methode aan de slag en delen we de uitkomsten van ons onderzoek naar datateams.
Gegeven door: Christel Wolterinck
Workshop 6: De Duurzaamheidsmeter Toelichting workshop:
Scholen zijn voortdurend bezig met onderwijsontwikkeling. Het realiseren van duurzame onderwijsontwikkeling is echter een uitdaging. Hierop zijn veel factoren, zoals leiderschap, van invloed. In deze masterclass gaan we in op het begrip duurzaamheid in de context van onderwijsontwikkeling. Aan de hand van de Duurzaamheidsmeter analyseren we bovendien verschillende factoren van invloed op dit proces in de eigen school.
Gegeven door: Cindy Poortman
Workshop 7: AI en toetsing Toelichting workshop: Met de komst van generatieve AI zoals ChatGPT was de eerste vraag die door veel docenten gesteld werd: “Wat bekent dit voor onze toetsing?”. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het van belang om naar het gehele curriculum te kijken. Dit zullen we gezamenlijk gaan doen tijdens deze sessie. Tevens staan we stil bij de voordelen en nadelen die AI me zich meebrengt. Uiteraard gaan we ook in op hoe AI gebruikt kan worden bij het toetsen. Hierbij zoomen we vooral in op AI en formatief toetsen.
Gegeven door: Kim Schildkamp