Wiskunde

virals


Inleiding

Op 14 juli 2010 werd de “Old spice” reclamecampagne op youtube gestart. 24 uur later was het filmpje 6,7 miljoen keer bekeken, nog 12 uur later maar liefst 23 miljoen keer. De “Old spice” reclamecampagne was de snelst groeiende virale reclamecampagne. Een virale reclamecampagne, de naam zegt het al, verspreidt zich als een virus. Doordat 1 persoon meerdere mensen aan kan steken, kan een campagne binnen zeer korte tijd grote aantallen mensen berijken. Dit is natuurlijk de droom van elke reclamemaker en van elk bedrijf om zoveel publiciteit te krijgen, daarom wordt er steeds meer tijd en geld gestoken in het maken van een goede viral, want wat maakt een reclamevirus zo besmettelijk?

Theorie

Om een succes te worden zijn er een aantal dingen nodig voor een reclamecampagne om een virale campagne te worden. Het gaat er om dat je de juiste boodschap bij de juiste mensen krijgt en dat op het juiste moment. De juiste mensen bestaan uit drie soorten mensen, namelijk marktexperts, sociale knooppunten en verkopers. De marktexperts krijgen de reclame vaak als eerste te zien waarna ze het doorsturen naar hun sociale netwerk. De sociale knooppunten kennen grote aantallen mensen en overstijgen vaak verschillende groepen mensen, waardoor er dus verschillende groepen berijkt kunnen worden. De verkopers zijn nuttig omdat ze de reclame ontvangen van de marktexperts en daarna de reclame aanprijzen door deze aantrekkelijker te maken, waarna ze naar de sociale knooppunten verstuurd worden. De juiste boodscahp is moeilijk te definiëren omdat deze heel verschillende kan zijn. Echter moet deze boodschap memorabel zijn en zo gaaf dat het doorverteld word. Het juiste moment is ook moelijk te bepalen. Dit is iets wat volledig afhangt van het klimaat waarin de reclame terechtkomt.

Succesvolle virals

Naast de “Old spice” reclame zijn er nog meer voorbeelden van gave filmpjes e.d. Zo had burgerking de Subservient Chicken reclame, een interactieve site waarbij je een man in een kippenpak opdrachten kunt geven die hij daarna uitvoert. Dit alles onder het mom van “Chicken the way you like it”. BMW bracht in 2001 een serie korte films uit met daarin hun auto’s waarbij verschillende modellen werden getoond en daarbij ook hun prestaties en dergelijke, dit alles werd in een actiefilmstijl getoond. Ook van nederlandse bodem komen virals. Zo was er een filmpje te zien waarbij een boeing 737 op de middelandse zee land, waarna er feestende jongeren uitspringen. Deze viral werd meer dan 2 miljoen keer bekeken en was een groot succes voor X-travel, het bedrijf wat de viral uitbracht.

onderzoeksvragen

X-factor
Wat moet een filmpje in zich hebben om een viral te worden?

Release
Hoe worden virals uitgebracht? Wie zijn erbij betrokken en wie weten dat er een viral komt?

Sucesvolle virals
Vergelijk verschillende virals, wat maakte hen tot een succes?

Mislukkingen
Zijn er ook mislukte virals? Waardoor werden deze een flop?

Maak je eigen viral
Bedenk een concept voor viral.

Model
Stel een model op van de manier waarop een viral zich verspreidt.