Inleiding 

Sinds 1995 reikt de STER (Stichting Ether Reclame) ieder jaar in december een prijs uit voor de beste reclame van het afgelopen jaar: De Gouden Loeki. Deze prijs wordt uitgedeeld aan de reclame die door het Nederlands publiek is verkozen tot beste reclame. De naamgeving van de Gouden Loeki komt van Loeki de Leeuw. Loeki de Leeuw was een pop die tussen de jaren 1972 en 2004 de reclameblokken van de STER met kleine filmpjes opvrolijkte. In 2004 is de STER gestopt met het maken van Loeki de Leeuw filmpjes in verband met de te hoge kosten voor de zendtijd en de productie. Ondanks het stoppen van de Loeki de Leeuw filmpjes is de STER niet gestopt met het uitreiken van de Gouden Loeki en kunnen bezoekers van de STER-website nog steeds jaarlijks stemmen op de beste reclame.

Doel 

Het doel van reclame is in de meeste gevallen om voor bekendheid van een bepaald product of een bepaalde bedrijfsnaam te zorgen en mensen aan te zetten tot het kopen of het gebruik maken van bepaalde producten. Toch zijn er ook vormen van reclame te bedenken die een ander doel nastreven. Zo zijn er reclames die als doel hebben mensen bewust te maken van bepaalde zaken. De reclames van SIRE zijn hier een voorbeeld van. Deze reclames proberen mensen doorgaans bewust te maken van hun houding in de maatschappij. Daarnaast heb je nog de informerende reclames van Postbus 51.

Invloed op mensen 

Reclamemakers maken gebruik allerlei verschillende methoden om zijn publiek te bereiken. De methode die gebruikt wordt hangt vaak sterk af van de doelgroep en het product waarvoor reclame wordt gemaakt. Zo vraagt een reclame voor luiers een heel ander soort reclame dan de reclame voor een bepaald biermerk. De producent van luiers zal de reclamekijker proberen te overtuigen dat zijn nieuwe type luiers beter en functioneler zijn dan die van de concurrent terwijl een bierproducent vooral tracht een reclame neer te zetten die zijn doelgroep aanspreekt /grappig vindt en onthouden wordt. Het is de laatste jaren ook geregeld voorgekomen dat bierproducenten elkaar proberen af te troeven in reclamespotjes door stukjes reclame van de concurrent zelf te gebruiken en te overtreffen.

onderzoeksvragen

Invloed op mensen
Wat is de invloed van reclame op het gedrag van mensen?

Afwegingen en resultaten
Wat zijn de afwegingen die een bedrijf maakt voordat het reclame gaat maken? Hoe bepaalt een bedrijf het resultaat van reclame?

Goed of slecht
Wat maakt een reclame goed of slecht? Welke reclametechnieken werken goed voor welke doelgroep?

Regelgeving

Wat is de Nederlandse regelgeving voor het maken van reclame?