Klassieke Culturele Vorming

inkomsten van commerciële zenders op basis van bellen en sms'en 


Inleiding

Commerciële televisiezenders ontvangen geen geld van de overheid, maar moeten al hun geld zelf verdienen. Dat kan door reclame uit te zenden of door kijkers te laten bellen of sms'en naar de zender. Hier zit voor de kijker een hoge prijs aan, waar de zender aan verdient. De afgelopen tijd zijn vooral de belspelletjes erg in opspraak gekomen.

Vormen van toepassing

Bij belspelletjes wordt zendtijd, meestal overdag als er weinig mensen kijken en er daarom geen programma's van de zender zelf draaien, verkocht aan een belspelletjesbedrijf. Dat bedrijf maakt het belspel en verdient geld door de kijkers die bellen of smsen naar het spel. Soms is een belspel geintegreerd in een programma van de zender zelf, zoals bij voetbalwedstrijden. Een ander format is het maken van een programma als Astrotijd, waarin doormiddel van toekomstvoorspelling op basis van astrologie geprobeerd wordt mensen te laten bellen. Ook bij de programma's die 's nachts worden uitgezonden, waarin het mogelijk is om sms- of belcontact met vrouwen (of mannen) te krijgen, is het enige doel dat kijkers gaan bellen om zo omzet te generen.

Ook bij programma's die de zenders zelf maken wordt geprobeerd mensen te laten smsen, waarbij hun sms invloed kan hebben op het programma. Zo kan je bij programma's als Idols stemmen op je favoriet, en kan je bij muziekzenders soms nummers aanvragen of jouw bericht op tv laten zien. Een laatste vorm, die iets afwijkt van de vorige vormen, zijn de ringtone aanbieders. Dit gebeurt meestal in reclame blokken en is dus niet een tvprogramma. Meestal wordt een abonnement aangeboden, waarmee je ringtones kan bestellen die actueel zijn of ‘grappig'. Probleem met deze vormen is vaak dat het onduidelijk is wat je precies krijgt en hoeveel je betaalt als je besluit te smsen.

Imago 

Het imago van dit soort vormen van tv is slecht, omdat de kosten erg hoog zijn en het televisie van slechte kwaliteit is. Toch wordt het uitgezonden, omdat het omzet genereert en daar is het commerciële zenders om te doen. Bij belspelletjes zijn vormen van bedrog te zien, zoek maar eens op youtube. Dit verslechtert het imago natuurlijk alleen maar meer. Veel mensen vinden het onzin om mee te doen aan sms- en beldiensten, omdat ze weten dat ze er weinig tot niets voor terugkrijgen en wel kosten maken. Toch wordt er winst op behaald, dus er zullen mensen zijn die er toch gebruik van maken.

Wet en regelgeving

In de wet staan beperkingen voor dit soort televisie. Hierdoor worden in Nederland belspelletjes niet langer meer uitgezonden. Omdat RTL is gestationeerd in Luxemburg, waar de regelgeving minder streng is, kunnen zij de dans voor een deel ontspringen. Toch is hier niet voor gekozen.

onderzoeksvragen

Gebruik beldiensten
Hoeveel mensen maken daadwerkelijk gebruik van sms- en beldiensten? Hoeveel winst wordt er mee behaald?

Effectiviteit
Wat is de meest effectieve vorm van sms- en beldiensten? Hoe worden mensen overgehaald om er aan mee te doen?

wet- en regelgeving
Hoe is de wet- en regelgeving in Nederland en waarom zijn belspelletjes verboden en andere vormen niet?

Imago
Wat hebben de diensten voor effect op het imago van een zender? Zou je een format kunnen bedenken waarbij het imago relatief goed is en er toch aan wordt verdiend?