Geschiedenis

schiphol


Inleiding 

Nederland is van oudsher een doorvoerland voor goederen naar de rest van Europa. Door nieuwe technologieën en concurrerende landen verandert de vraag en zullen de traditionele vervoersstromen door Nederland naar Europa en de rest van de wereld wellicht veranderen. Luchthaven Schiphol speelt hier een belangrijke rol in. In 1848 werd de Haarlemmermeer drooggelegd, met in de nieuwe polder het fort Schiphol als verdedigingswerk. In 1920 landde de eerste lijnvlucht op Schiphol, op dat moment nog een ‘vliegweide'. Schiphol werd een luchthaven toen het begin 20e eeuw werd ingericht als militair vliegveld, na de eerste wereldoorlog werd het burgerluchtvaart.

Artikel 

In het begin van de jaren ‘20 was het behelpen op Schiphol. Na een forse regenbui veranderden grote delen van het vliegveld in een complete modderpoel. De KLM moest dan potige kerels inhuren om de passagiers op hun rug naar het vliegtuig te brengen. De piloten van de Franse luchtvaartmaatschappij Societé Générale de Transport Aérien zakten met hun Farman Goliath-vliegtuigen met de regelmaat van de klok weg in de modder. Zij noemden Schiphol daarom al gauw ‘Schiphol-les-Bains' (Badplaats Schiphol). Bron: Schiphol Group, Corporate Communications & Public Affairs.

Ontwikkeling

De gemeente Amsterdam kocht het vliegveld op, verbeterde de kwaliteit er van en bouwde een stationsgebouw en verkeerstoren. Het eerste stationsgebouw werd op tijd voor de Olympische spelen in Amsterdam opgeleverd, maar werd helaas in de tweede wereldoorlog verwoest. De 101 meter hoge verkeerstoren van schiphol is al sinds 1989 een herkenbaar gebouw dat je ook regelmatig op Amsterdam souvenirs en dergelijke ziet terugkomen. Op dat moment was dat de hoogste luchtverkeerstoren ter wereld.

Het huidige Schiphol kent momenteel 5 hoofd start- en landingsbanen waarvan jaarlijks zo'n 80 miljoen passagiers worden vervoerd. De luchthaven is goed bereikbaar via autosnelwegen en via een spoorverbinding via de Schipholspoortunnel. Het Treinstation is gesitueerd onder de algemene terminal. De luchthaven biedt uiteenlopende diensten aan reizigers en doorvoerders van goederen. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Martinair, Arkefly en Transavia hebben er hun thuisbasis.

Hoe kunnen we de vooraanstaande positie van onze Europese mainport Schiphol behouden? Dat is een belangrijke vraag voor de Nederlandse economie. Schiphol neemt een belangrijke plaats in als het gaat om vervoersstromen, met name richting West Europa. Schiphol ligt centraal ten opzichte van het autosnelwegennet in de Randstad. Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam zijn dichtbij. Via de snelwegen A1, A2, A4 en A9 is de rest van het nationale netwerk ook relatief snel bereikbaar, wat weer aansluiting biedt op verbindingen met Duitsland, België en Frankrijk. Ook heeft Schiphol een uitstekende aansluiting op het (inter)nationale spoornet, mede omdat het een halte is voor de internationale hogesnelheidstrein Thalys. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen om dit te faciliteren zijn dan ook van groot belang. Schiphol Area Development Company maakt zich bijvoorbeeld samen met schipholgroup sterk voor de ontwikkeling van de regio rond schiphol. Zij hebben bijvoorbeeld plannen om de leefbaarheid en kwaliteit van de regio te verbeteren, maar ook optimalisatie van de infrastructuur en logistiek op en rond Schiphol airport.

Kunnen we de vervoersstromen beïnvloeden of hier op inspelen met de faciliteiten die het huidige schiphol al te bieden heeft, en welke aanpassingen zijn daarvoor nodig? Naast economische redenen voor uitbreiding, zoals meer werkgelegenheid en een sterk (internationaal en regionaal) netwerk zijn er ook andere aspecten om rekening mee te houden, milieutechnisch bijvoorbeeld. En ook geluidsnormen, want omwonenden ondervinden veel geluidshinder van luchthaven Schiphol.

Opmerkelijk: In 2005 vond op Schiphol een zeer grote diamantroof plaats. Hierbij werd naar schatting ongeveer 75 miljoen Euro aan diamanten buitgemaakt.

onderzoeksvragen

De Schipholgroup
Schiphol is eigendom van ‘de schipholgroup’, welke visie heeft dit bedrijf en welke positie neemt het in binnen een economisch perspectief?

Betekenis voor Nederland
Welke rol heeft Schiphol gespeeld in de ontwikkeling van Nederland?

Uitbreiding
Beschrijf de consequenties die uitbreiding (of juist het gebrek daaraan) van de luchthaven zal hebben.

Milieuvervuiling
Welke rol speelt Schiphol in milieuvervuiling?

Internationale betekenis
Hoe belangrijk is Schiphol om Nederland op de kaart te zetten?

Geschiedenis
Hoe ziet de geschiedenis van Schiphol eruit, wat heeft de luchthaven betekend voor Nederland en wat zijn de mogelijkheden die de toekomst voor de luchthaven biedt?

Technologie

Van welke technologische veranderingen kan Schiphol profiteren en waarom?