Geschiedenis

dynamic positioning


Inleiding 

Dynamic Positioning is een systeem dat in de zeevaart gebruikt wordt om schepen automatisch op plek of op koers te houden door gebruik te maken van de eigen schroeven (Azimuth Thrusters). Werkzaamheden op zee waarvoor het schip stil moet liggen op een plek waar niet geankerd kan worden kunnen alsnog uitgevoerd worden met behulp van Dynamic Positioning.

Mogelijkheden 

Dynamic positioning kan absoluut zijn, waarbij een positie ten opzichte van de zeebodem wordt vastgehouden, of relatief, waarbij een bewegend object, zoals een ander schip, een ROV (op afstand bestuurde mini-onderzeeër) of een drijvend platform, wordt gevolgd. Ook kan een koers ten opzichte van wind en stroming worden vastgehouden waarbij het benodigde vermogen om op positie te blijven minimaal is.

Dynamic positioning is in de jaren 60 ontstaan in de offshoreboring. Doordat de boring naar dieper water verschoof, werd het niet meer mogelijk om hefeilanden (jack-up's) te gebruiken en werd ankeren economisch ongunstig. Tegenwoordig zijn er meer dan 1000 dynamic positioning-schepen. Deze zijn vooral actief in de Noordzee, de Perzische Golf, de Golf van Mexico, bij West-Afrika en bij Brazilië.

onderzoeksvragen

Werking Dynamic Positioning
Onderzoek hoe Dynamic Positioning in z’n werk gaat. Denk hierbij o.a. aan de regeling, actuatoren en referentie. Leg aan de hand hiervan uit wat de voor en nadelen zijn t.o.v. traditionele systemen en hoe dit kan veranderen door huidige ontwikkelingen.

Geschiedenis aandrijving in de scheepvaart

Onderzoek de geschiedenis van aandrijvingen in de zeevaart en geef aan welke plaats Dynamic Positioning hierin aan neemt. Bespreek tot slot ook huidige ontwikkelingen voor de toekomst.