Economie

de invloed van een groot sportevenement op de economie


Inleiding

2008 is het jaar van de grote sportevenementen. In de maanden juni, juli en augustus worden de Tour de France, de Olympische spelen en het EK voetbal 2008 georganiseerd. Het organiseren van een groot evenement kost een boel tijd en geld. Het organiseren van de Olympische Spelen kost China ongeveer 2 miljard dollar. Het Europees Kampioenschap voetbal kost de organiserende landen ongeveer 147 miljoen euro. Bedragen die door de betrokken landen graag worden uitgegeven om een groot evenement te mogen organiseren.

Geld maakt wel gelukkig

De Nederlandse detailhandel is elke 2 jaar dolgelukkig als het Nederlands Elftal zich plaatst voor een groot toernooi. De verwachtingen in Nederland zijn dat er een extra omzet wordt gegenereerd van 125 miljoen euro. Oostenrijk zal een economische groei kennen van 21% door de aanwezigheid van 12 miljoen supporters, die gezamenlijk 11.800 mensen aan werk helpen. Voorzichtig mag er geconcludeerd worden dat een groot toernooi de economie een extra impuls geeft.

Maar is het effect ook blijvend? Of is het geval Oostenrijk, waar de economische groei voor 2009 op 0.01% geraamd is gebruikelijk? Zijn er andere zaken die van invloed zijn op de economische effecten tijdens een groot evenement? China staat ten tijde van de Olympische Spelen 2,5 weken volop in de belangstelling. De economie krijgt in die tijd een (tijdelijke) impuls, door de invasie van supporters die de Olympische Spelen bezoeken.

onderzoeksvragen

Profiteren van sportevenementen
Beschrijf hoe een land na het aantrekken van een groot sportevenement economisch kan profiteren van dit sportevenement. Hierbij kan gedacht worden aan het begin van het traject (verkrijgen van het evenement) tot een jaar na het evenement.

Uitgaven bij sportevenementen
Hoewel een groot sportevenement in een land zelf voor een economische impuls zorgt, is de Nederlandse detailhandel ook blij met kwalificatie van een Nederlands team. Probeer een relatie te vinden tussen consumenten in Nederland en andere landen en de wijze waarop uitgaven worden gedaan tijdens sportevenementen.

Economische impuls en demografische ligging
De Olympische Spelen worden elke keer door een ander continent georganiseerd. Onderzoek of de demografische ligging van organiserende landen van invloed kan zijn op de economische impuls.