Biologie

communicatieboodschappen en maatschappij


Inleiding 

Iedereen communiceert, bijna overal en altijd. Soms denk je dat je niet communiceert, maar dan pikken anderen toch ‘signalen' van je op (ik zag je sip kijken?) Andere keren doe je het hartstikke bewust, je spreekt iemand aan en vertelt wat je te zeggen hebt!

Communicatie kan op erg veel manieren verlopen. Bijvoorbeeld doormiddel van schrift, telecommunicatie, visuele communicatie en zelfs non-verbale communicatie. Hoe er gecommuniceerd wordt is afhankelijk van de zender, de boodschap en de doelgroep. Soms is communicatie niet eens bewust of bedoeld, bijvoorbeeld als je jezelf rood voelt worden als je je ergens voor schaamt.

Brengen van en reageren op boodschappen

Wat denk je dat jou overtuigt van de boodschap van anderen, bijvoorbeeld de geloofwaardigheid van een bedrijf of politici? Een belangrijk aspect daarin is hoe een bepaalde boodschap overgebracht wordt! Allereerst is daarbij het medium belangrijk. Je kan kijken hoe schriftelijke of juist gesproken communicatie over komt op mensen. En welke effecten heeft een bepaalde boodschap op mensen, helpt het om je publiek op een bepaalde manier aan te spreken. Waar zijn ze gevoelig voor, moet je andere kleding aan, een andere houding aannemen of helpt het als je (doet alsof je) expert bent? Het lijkt zo logisch, je moet je taalgebruik aanpassen op de doelgroep die je wil bereiken. Maar toch wordt daar niet altijd rekening mee gehouden.

Voor je profielwerkstuk kan het leuk zijn te gaan kijken naar communicatieprocessen tussen mensen. Hoe gaat dat in zijn werk. Je kan bijvoorbeeld Nederlands combineren met maatschappijleer, en daarbij de invloed van bijvoorbeeld ‘Sire', 'Loesje' of ‘Postbus 51' reclames op een bepaalde groep mensen.Je kan ook de meer biologische invalshoek kiezen, wat voor lichamelijke processen ondervind je bijvoorbeeld als je een beangstigende boodschap krijgt en hoe beïnvloeden die je keuzes en reacties? Of hoe verwerken en coderen je hersenen binnenkomende berichten? En niet te vergeten CKV, waarbij je kan gaan kijken naar de kunstzinnige en culturele aspecten van boodschappen en communicatie!

onderzoeksvragen

Overtuigen
Hoe moet je een bepaalde doelgroep communicatief gezien benaderen als je ze wilt overtuigen?

Politiek
Wat is de invloed van communicatie in de politieke campagnestrijd, bijvoorbeeld in Amerika?

Perceptie en risico
Hoe wordt mijn perceptie en risico inschatting beïnvloed door berichten?

non-verbale communicatie
Zijn mensen gevoelig voor non-verbale communicatie? Noem effecten.

Digitale vriendschappen

Wat zijn de sociale en maatschappelijke gevolgen van digitale vriendschappen? (bijvoorbeeld via MSN, ICQ)