Workshops zijn korte onderwijsprogramma's met als doel kennis te maken met de wetenschap.  

Workshops zijn korte onderwijsprogramma’s om groepen leerlingen te ondersteunen bij het wetenschappelijke gedeelte van hun profielwerkstuk, de overgang naar het hoger onderwijs en om kennis te maken met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Daarnaast kunnen workshops bijdragen bij het studiekeuzetraject, daarom zijn de workshops het goed in te zetten in het kader van loopbaanoriëntatie.

  • Wanneer: in overleg
  • Duur: 3 of 5 uur (start om 8.30, 10.30 of 13.30 uur)
  • Kosten: programma van 3 uur (tot 30 leerlingen):
    - partnerschool: € 250,-
    - niet-partnerschool: € 300,-
    programma van 5 uur (tot 30 leerlingen):
    - partnerschool: € 375,-
    - niet-partnerschool: € 425,-


workshops, 5 & 6 vwo

  • Duidelijkheid over beleid

    Tijdens de workshop 'Duidelijkheid over beleid' gaan we als beleidsmakers aan de slag met het project Vondelpark. Op een zomerse dag is deze namelijk vol met kinderwagens, stepjes, mensen die skeeleren of skaten en uiteraard fietsers. Fietsen gaan soms heel hard, en op drukke dagen is het beter om niet te fietsen in het park. 

    Maar hoe maak je dit aan de bezoekers duidelijk? En hoe houd je op de beste manier rekening met alle verschillende belangen? Samen proberen we een beleid op te stellen waar uiteindelijk iedereen zich in kan vinden.

    • Maatschappijleer is een gerelateerd schoolvak.
    • Er zijn geen vereiste schoolvakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop: 

    • kun je belangen van verschillende groepen in kaart brengen en behartigen;
    • kun je onderscheid maken tussen verschillende perspectieven en deze toepassen op een realistische casus;
    • in een samenwerking tot een optimale oplossing komen;
    • anderen overtuigen van jouw standpunten aan de hand van duidelijke argumenten.
  • Aan de slag als consultant

    Weet jij wat er allemaal komt kijken bij het productieproces van een product? Tijdens de workshop 'Aan de slag als consultant' neem je de rol aan als werknemer van het bedrijf '@dministratie B.V.' en krijg je te maken met collega's, transporteurs en klantorders. Je leert hoe je veranderingen in het productieproces doorvoert en hoe je de gevolgen voor de organisatie, het personeel, de financiën en de markpositie kunt inschatten. 

    • M&O is een gerelateerd schoolvak. 
    • Er zijn geen vereiste schoolvakken voor het volgen van deze workshop. 

    Na deze workshop:

    • weet je de vijf basisprincipes en acht vormen van verspilling van Lean;
    • begrijp je wat Lean simulatie is;
    • begrijp je wat het belang is van kwaliteit;
    • begrijp je het belang van klantwaarde. 
  • Brainwashed

    Hoe komt dat de een bang is voor spinnen, en de ander niet? En waarom ervaren sommige mensen meer angst of somberheid dan anderen? Tijdens de workshop 'Brainwashed' kruip je in de huid van een psycholoog en leer je over het 4G schema, waardoor je beter begrijpt waar emoties en gedrag vandaan komen. Daarna ga je zelf aan de slag met gedragsverandering met een eigen cliënt en ga je aan de slag met een interventieschema. 

    • Er zijn geen vereiste vakken nodig voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • begrijp je cognitieve gedragstherapie;
    • kun je cognitieve gedragstherapie toepassen;
    • weet je hoe je een interventie maakt op basis van een 4G schema;
    • weet je hoe je een gesprek voert aan de hand van een 4G schema. 
  • Orgaan op een chip (LL)

    Deze workshop wordt aangeboden vanaf de tweede helft van het schooljaar. Meer informatie volgt later. 

  • Puzzelen met DNA (XL) (LL)

    DNA bepaalt voor een groot deel wie je bent en hoe je eruit ziet. Maar wat is het eigenlijk? Tijdens de workshop 'Puzzelen met DNA' ontdek je hoe je DNA analyseert in het UT-leerlingenlab door gebruik te maken van restrictie-enzymen. Met behulp van gelelectroferose brengen we DNA in kaart en puzzelen we het weer in elkaar.

    • Biologie is een gerelateerd vak.
    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je DNA zichtbaar maakt en hoe je het moet interpreteren;
    • kun je veilig en nauwkeurig werken in een lab;
    • weet je hoe je moet werken met micropipetten en hoe je werkt met gelelectroforese;
    • weet je hoe je werkt met een labjournaal.
  • Creatief met ruimte

    De campus van de Universiteit Twente staat vol met fietsen. Elke student heeft er één, en elk jaar komen er steeds meer eerstejaarsstudenten naar Enschede. Er is te weinig plek om deze te stallen. Tijdens de workshop 'Creatief met ruimte' gaan we aan de slag met een technische ontwerpcyclus, waarmee we het fietsenprobleem proberen op te lossen. We gaan het hebben over de fietsenstalling van de toekomst en denken na over het gebruik, de opslag en het moet komen te staan. Uiteindelijk lever je je eigen ontwerp op. 

    • O&O (technasium) is een gerelateerd vak.
    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • begrijp je de ontwerpcyclus;
    • kun je de ontwerpcyclus toepassen op een technisch ontwerp probleem;
    • weet je hoe je een ontwerpvoorstel moet maken;
    • kun je deeloplossingen bedenken voor een groter probleem.
  • Virtual design

    De inhoud van deze workshop wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.

  • Membranen (LL)

    Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met de productie van filtratiemembranen, beoordelen we hun functionaliteit met spectroscopie en bespreken we alle stappen van de onderzoekscyclus.

    • Scheikunde is een gerelateerd vak.
    • Er zijn geen vereiste vakken nodig voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je wat membranen zijn;
    • weet je waar je membranen tegen komt;
    • begrijp je hoe je onderzoek doet volgens de onderzoekscyclus;
    • weet je hoe je een filtratiemembraan maakt die je kan gebruiken voor het scheiden van kleurstoffen.
  • Math fights crime

    Er zijn veel series over het oplossen van moorden, maar hoe gaat dat in het echt? Tijdens de workshop 'Math fights cime' gaan we aan de slag met het oplossen van een moord met behulp van wiskunde. Na het vinden en oplossen van hints proberen we door logisch na te denken de moordenaar te pakken. 

    • Wiskunde is een gerelateerd vak.
    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop. 

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je een moord kunt oplossen met behulp van wiskunde;
    • weet je hoe je wiskunde koppelt aan de werkelijkheid;
    • begrijp je dat veel uit te leggen is aan de hand van wiskunde.
  • Medicijn maken (XL) (LL)

    Aspirine is een veelgebruikt en bekende pijnstijller, die gewoon bij de drogist te koop is. Maar begrijp je ook hoe aspirine gemaakt is? Tijdens de workshop 'Medicijn maken' achterhalen we hoe aspirine gemaakt is door zelf organische stoffen te zuiveren met herkristallisatie. 

    Deze workshop kan worden aangevuld met de workshop 'Medicijn karakteriseren' waarin we met verschillende methoden (IR, H-NMR, smeltpunt, TLC) de zuiverheid van aspirine testen. 

    • Scheikunde is een vereist vak voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je stoffen synthetiseert;
    • weet je hoe je aspirine moet zuiveren door herkristallisatie;
    • bezit je basisvaardigheden voor in een laboratorium;
    • weet je hoe je rendement, atoomeconomische en E-factor berekeningen uitvoert. 
  • Medicijn karakteriseren (XL) (LL)

    Tijdens deze workshop gaan we aspirine analyseren. We gaan bekijken hoe zuiver de stof is met behulp van het bepalen van het smeltpunt, dunnelaagchromatografie (TLC), infraroodspectroscopie (IR) en Proton Nuclear Magnetic Resonance (H-NMR). 

    Het is mogelijk om voor deze workshop de workshop 'Medicijn maken' te volgen, daar gaan we bezig met het karakteriseren van eigengemaakte aspirine. 

    • Scheikunde is een vereist vak voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je aspirine moet analyseren aan de hand van verschillende technieken;
    • weet je hoe je een smeltpunt bepaalt;
    • weet je hoe je dunnelaagchromatografie (TLC) uitvoert;
    • weet je wat infraroodspectroscopie (IR) is; 
    • weet je wat Proton Nuclear Magnetic Resonance (H-NMR) is.
  • Onderzoek lab on chip (XL) (LL)

    Het duurt vaak eventjes voordat de uitslag van een ziekenhuisonderzoek bekend is. Met een hoop apparaten en dure laboratoria worden er experimenten uitgevoerd voordat er duidelijkheid is. Maar al deze testjes zijn ook te combineren in een hele kleine chip: het microlab. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met het ontwerpen, maken en testen van een microlab. We proberen jouw zelfgemaakte chip met échte goud nanodeeltjes te vormen en bekijken het onder de microscoop. 

    Daarnaast ga je bezig met het onderzoeken van de stroming van bloed en vernauwde bloedvaten en leer je waarom dit ook een toepassoing kan zijn van een microlab.

    • Scheikunde, natuurkunde en biologie zijn gerelateerde vakken.
    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • kun je uitleggen hoe een lab-on-a-chip is opgebouwd;
    • weet je hoe groot een lab-on-a-chip is;
    • weet je hoe je zelf een lab-on-a-chip in elkaar zet;
    • kun je je eigen lab-on-a-chip aansluiten en testen via een PlexiLoC chiphouder;
    • weet je hoe de stroming van een vernauwd bloedvat verklaart met een lab-on-a-chip;
    • kun je een experiment uitvoeren met gouddeeltjes en de lab-on-a-chip.
  • Quantum mechanica (XL) (LL)

    Het is best lastig om met quantummechanica aan de slag te gaan: het is onzichtbaar. Tijdens deze workshop proberen we daarom quantummechanica op een zichtbare en meetbare manier te benaderen. Met vijf verschillende experimenten ervaar je het effect van quantummechanica. 

    • Deze workshop sluit het best aan op klassen die bezig zijn met quantummechanica, en de begrippen golfdeeltjesdualiteit, Heisenberg onzekerheidsrelatie en de Constante van Planck begrijpen. 

    Na deze workshop:

    • begrijp je wat quantummechanica is door verschillende experimenten;
    • weet je hoe je aan de hand van het single foton dubbel spleet experiment golf deeltjes dualiteit herkent.
  • Wetenschappelijk onderzoek doen

    Waar denk jij aan bij onderzoekers en onderzoek doen? Tijdens deze workshop bespreken we enkele onderdelen uit het proces van wetenschappelijk onderzoek doen en staan we stil bij de basis van onderzoek, vroeger en nu. Daarnaast oefenen we het opstellen van een kwalitatief goede onderzoeksvraag en het selecteren van literatuur en de juiste onderzoeksmethode. 

    • Er is geen specifieke voorkennis nodig voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je een SMART-onderzoeksvraag op moet stellen;
    • weet je hoe je literatuur zoekt op de juiste manier;
    • begrijp je de basis van wetenschappelijk onderzoek.
  • Academisch schrijven doe je zo

    Het zou zonde zijn als we al het onderzoek wat gedaan wordt niet met elkaar zouden delen. Zo voorkomen we dat we geen twee keer hetzelfde onderzoek doen. Tijdens deze workshop gaan we dieper in op de verslaglegging van wetenschappelijk onderzoek, zoals bijvoorbeeld een profielwerkstuk. We behandelen de verschillende onderdelen en geven je handige tips. Zo bouw je jouw eigen toolbox voor het schrijven van een wetenschappelijk onderzoek. 

    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je wat (het nut van) academisch schrijven is;
    • begrijp je de verschillende onderdelen van wetenschappelijke artikelen;
    • weet je wat er wordt behandeld in de verschillende onderdelen van een wetenschappelijk artikel;
    • weet je waar je zelf op moet letten tijdens het schrijven van een wetenschappelijk artikel.
  • Presenteren kun je leren

    Kan jij op ‘moment suprême’ de belangrijkste informatie overbrengen op jouw publiek? Precies zoals je dit thuis geoefend hebt? Het duidelijk overbrengen van jouw ideeën is een waardevolle vaardigheid waar je lang profijt van kan hebben. In deze workshop maak je kennis met een professionele manier van presenteren. We bespreken de structuur van een presentatie, de visualisaties die je verhaal kunnen ondersteunen en op de presenteerhouding. Dit doen we aan de hand van korte uitlegsessies en door het maken en geven van een eigen elevator pitch.

    • Nederlands is een gerelateerd vak.
    • Er zijn geen vereiste vakken voor het volgen van deze workshop.

    Na deze workshop:

    • weet je hoe je een goede elevator pitch uitvoert;
    • begrijp je wat de juiste houding en structuur is tijdens een presentatie;
  • Sommige workshops worden zowel als normale workshop en XL-variant aangeboden. Een XL-workshop kan alleen gekozen worden in een workshopprogramma van 5 uur. Wanneer er wordt gekozen voor een XL-workshop zal de workshop opgeknipt worden in twee delen. De leerling volgt dus één XL wokshop in twee delen, of twee normale workshops.
  • De workshops waar LL bij staat worden aangeboden in het Leerlingenlab. 

Aanmelden & meer informatie

De workshopprogramma’s dienen minimaal 6 weken van tevoren worden aangevraagd. Hierbij wordt rekening gehouden met de beschikbaarheid van de school en van Pre-U medewerkers. Vragen? Neem contact met ons op via workshops-pre-u@utwente.nl.

Workshopprogramma aanvragen?
Check onze online agenda!


Bekijk de algemene voorwaarden voor de Pre-U workshops