De persoonlijk assistent leraar kan docenten assisteren met het ontwikkelen van onderwijs, het begeleiden van projecten of ondersteunen met algemene werkzaamheden.

In het PAL-project (Persoonlijk Assistent Leraar) assisteren UT-studenten docenten in het middelbaar onderwijs met het ontwikkelen en geven van (digitaal) onderwijs, het begeleiden van projecten of het ondersteunen bij andere werkzaamheden. Hierdoor wordt de docent ondersteund in het verzorgen van onderwijs en kunnen de studenten op een vrijblijvende manier kennismaken met het voor de klas staan.

Door interne opleidingen, ondersteuning door VO-experts en de verbinding met de lerarenopleiding en de onderzoeksgroep ELAN brengen de PAL’s van Pre-U academische vaardigheden en academisch denken mee naar de school. Dankzij de ruime competenties zijn de Pre-U PAL’s inzetbaar voor de klas en achter de schermen. 

PAL’s inzetten in het klaslokaal kan bijvoorbeeeld door:

  • het geven van de module Life & Science;
  • het ondersteunen van de docent met (digitale) examentrainingen en extra lessen;
  • het ondersteunen van differentiatie in de klas;
  • het geven van gastlessen (bijvoorbeeld met leskoffers van Pro-U).

PAL’s inzetten achter de schermen kan bijvoorbeeld door:

  • het samen ontwikkelen en implementeren van onderwijs;
  • het meewerken in leerwerkteams (eventueel in samenwerking met Pro-U);
  • een vervolg te geven aan begeleidingsprogramma's van Pro-U. 

BEGELEIDING EINDEXAMENLEERLINGEN 2021

Pre-U doet mee aan www.studentinzetopschool.nl! Leerlingen die dit jaar eindexamen doen kunnen aangemeld worden voor online 1-op-1 begeleiding van getrainde studenten van de Universiteit Twente.


Meer informatie

  • Wanneer: op aanvraag.
  • Duur: afhankelijk van de vraag. 
  • Kosten: voor partner- en niet-partnerscholen kost een PAL € 32,- per uur (inclusief werving, opleiding en begeleiding door de Universiteit Twente).

Meer weten over de mogelijkheden voor het inzetten van een PAL op school? Neem dan vooral contact met ons op via: pal-pre-u@utwente.nl.