kies jouw wetenschapper in de klas
Via deze pagina kun je een wetenschapper vinden die een gastles komt bezorgen op jouw school. Bij elke wetenschapper is de naam en foto van de wetenschapper, de titel en omschrijving van de gastles en de doelgroep weergegeven. Vraag je wetenschapper in de klas aan via ons aanmeldformulier.
Thomas Beelen
Sociale Robots voor Kinderen
De les bestaat uit een korte presentatie over sociale robots en voor welke toepassingen ze worden gebruikt. Daarnaast is er een oefening waarbij de kinderen bijdragen aan het ontwerp van robots die via een gesprek helpen naar informatie te zoeken. Tijdens de les zullen de kinderen ook praten met een Furhat robot ter demonstratie, dit is een robot met een bewegend hoofd en verschillende gezichtsuitdrukkingen.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Ella Velner
Een robot ontwerpen voor kinderen door kinderen
De les bestaat uit een presentatie en een werkblad. De presentatie gaat over sociale robots en hoe deze ontworpen worden voor kinderen. Wat komt hier allemaal bij kijken? Kinderen vinden robots al snel leuk en vertrouwen wat hij zegt. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de interactie verantwoord gebeurt? Samen met de kinderen gaan we door middel van een werkblad bekijken hoe kinderen een robot omschrijven die niet alleswetend is, maar wel leuk.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Marloes Penning de Vries
Satelliet – jij ziet mij wel maar ik zie je niet
Wat hebben het weerbericht, het navigatiesysteem in een auto en een zoektocht op Google met elkaar te maken? Ze worden allemaal mogelijk gemaakt door satellieten! Vlieg met mij mee de ruimte in en ik zal je laten zien hoe een satelliet eruit ziet, hoe hij in de ruimte terecht komt (en hoe hij daar blijft), maar vooral: wat satellieten ons vertellen over het weer, het klimaat, en noodweer op afgelegen plekken van de aardbol.
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Anouk Bomers
Overstromingen in Nederland
De kans op overstromingen neemt toe door klimaatverandering. Een hoogwater op rivieren kan ervoor zorgen dat water over de dijken heen loopt of dat een dijk bezwijkt door de grote druk van het water. Hierdoor kunnen grote gebieden onder water komen te staan. Om inzicht te krijgen van de gebieden die geëvacueerd moet worden, maken we gebruik van gedetailleerde modellen. Met deze modellen kunnen de waterstanden in de rivier en het achterland berekend worden.
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Sarah Verboom
Borstkanker ontdekken: dokters versus computers
Borstkanker is een veel voorkomende kanker soort bij vrouwen. Gelukkig kunnen we het vaak goed behandelen als we er vroeg bij zijn. Daarom is er in Nederland een programma waarin alle vrouwen tussen 50 en 75 elke twee jaar een scan kunnen laten maken. Dat zijn ongeveer 4000 scans per dag! Ik onderzoek of we een deel van deze scans kunnen laten beoordelen door computers in plaats van dokters. Maar hoe doen we dat?
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Jelle Plomp
Kijken met licht en geluid
Mijn afstudeeronderzoek zal gaan over het verbeteren van de beeldkwaliteit van echos van de bloedstroom. Het lijkt me leuk om de kinderen mee te nemen in de wereld van de medische beeldvorming, door aan de hand van simpele observaties met normaal licht en geluid de achterliggende principes van een röntgenfoto en een echo uit te leggen.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Leoni Winschermann
Kort verhaal over de energie transitie. Hoezo we steeds meer elektrische voertuigen zien op straat, en vanaf daar naar waar wij aan werken: energiemanagement systemen. Alternatief een hacker-perspectief en zouden we op zoek gaan naar zwaktepunten in het elektriciteitsnet. To be determined, graag ook in afspraak met de organisatie. Nog een alternatief zou een meer wiskundig perspectief kunnen zijn, waar we bijvoorbeeld Euler's bruggen in de grafentheorie konden bekijken, of iets anders met grafen (kleurenprobleem? boter kaas en eieren?). Dit is visueel handig om over te kunnen praten.
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Maarten Arentsen
Muziek en klimaatverandering
Deze les gaat over CO2 die bomen opslaan als ze groeien. Als het hout van bomen muziekinstrumenten worden, zoals viool, altviool, cello en contrabas, dan slaan de instrumenten de CO2 op. Dat doen ze heel lang omdat strijkinstrumenten heel oud kunnen worden. Hoe groter het instrument, hoe meer CO2 er wordt vastgelegd wat goed is voor het klimaat. In de les wordt samen met de kinderen berekend hoeveel CO2 instrumenten en diverse muziekensembles(trio, kwartet, orkest) vastleggen. De les gaat dus over klimaatverandering, muziek en muziekinstrumenten.
Doelgroep:groep 5 t/m 8
Doelgroep:groep 5 t/m 8
.
Karolina La Fors
Kan een robot je vriendje worden
Kinderen krijgen tijdens deze les meer inzichten in wat robots tegenwoordig kunnen en ze gaan nadenken over welke waarden belangrijk kunnen zijn voor een robot. We bespreken de waarde ‘vertrouwen’ door die waarde aan hun eigen ervaringen van vriendschap te relateren. We gaan samen ontdekken wat eigenschappen van vriendschap kunnen zijn en wat dit betekent voor het ontwerp van een robot. We eindigen met een leuke ontwerpopdracht.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Gabrielle Tuijthof
Lopen op de maan
Kleine beschadigingen in je enkel kunnen deels herstellen door de belasting van je enkel tijdens lopen tijdelijk te verminderen, oftewel hoe kunnen we er voor zorgen dat we kunnen lopen alsof we op de maan lopen.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Theo van der Meer
Energie en pindakaas
De link wordt gelegd tussen energie uit voedsel en alle andere vormen van energie. Vervolgens wordt duidelijk gemaakt hoeveel energie wij gebruiken in ons dagelijkse leven en de noodzaak om te verduurzamen.
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Anne Leferink
Verschillende opties
- Beroepen in de medische technologie zoals technische geneeskundige (als pilot gedaan voor groep 8 in december 2021)
- Organ-on-a-chip onderzoek
- Stamcellen
Doelgroep: groep 5 & 6
- Organ-on-a-chip onderzoek
- Stamcellen
Doelgroep: groep 5 & 6
.
Lotte Weedage
Ik doe onderzoek naar netwerken, dit kan je zien als punten die verbonden zijn met elkaar en deze netwerken vind je overal. Denk bijvoorbeeld aan het internet, de treinen of aan Twitter. Ik zou leerlingen willen laten nadenken over ideeen van een netwerk en dan kunnen we ook bekijken wat de eigenschappen zijn van zo'n netwerk: sommige punten zijn bijvoorbeeld veel populairder dan andere punten.
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Annemieke Witteveen
Meten bij kanker
Voorspellingen, doen van monitoring/meten, en aanbevelingen obv data bij individuele kankerpatienten.
Doelgroep: groep 5 t/m 8
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Clara Stegehuis
Wat is een netwerk? En hoe zorgen netwerken dat je zo snel mogelijk thuis komt, of hoe je alle attracties in een pretpark het beste af kunt gaan?
Doelgroep: groep 7 & 8
Doelgroep: groep 7 & 8
.
Dieuwertje Alblas
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Aleida Braaksma
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Iris Pelgrom
Duurzaamheid met Green Team Twente
Doelgroep: groep 5 t/m 8
.
Vraag hier jouw wetenschapper in de klas aan
Aanmelden