webclasses

Tijdens de webclasses leren (vwo)leerlingen over de meest actuele wetenschappelijke onderwerpen gebaseerd op afstudeeronderzoeken van UT-studenten. In korte onderwijssessies krijgen leerlingen de kans om een kijkje te nemen in de wetenschappelijke wereld van de Universiteit Twente. Wat kun je allemaal onderzoeken en hoe zie je dat terug in ons dagelijks leven? 

In korte interactieve onderwijssessies inspireren UT-studenten die op dit moment aan hun afstudeeronderzoek werken individuele leerlingen met actuele onderzoekthema’s. Ook bieden we ondersteuning bij bijvoorbeeld het profielwerkstuk met de webclass literatuur zoeken. Pre-U biedt webclasses aan voor onder- & bovenbouw leerlingen:

  • Van noob naar pro: gamification (onderbouw)

    Gamification is het toepassen van game technieken in een non-game context. Denk bijvoorbeeld aan badges die je kunt verdienen of het gainen van xp. Deze technieken worden steeds meer toegepast in alledaagse platformen. Tijdens deze webclass leer je wat gamification is, hoe je het kunt herkennen in de praktijk, waarom het werkt en wanneer het juist niet werkt. Ook ga je het gesprek aan over hoe jouw lessen op school eruit zouden zien wanneer gamification zou worden toegepast. Zou dit het leren ietsje leuker kunnen maken?

    • 2 juni 2021, van 14.00 tot 15.30
  • Hogere crashkunde (onderbouw)

    Waarom stuiteren stuiterballen zo goed, wat hebben veren met een botsing te maken en hoe kan het dat er tot wel een ton op een biljardbal kan komen te staan? Het effect van een botsing is meestal duidelijk: je hoort een knal of er gaat iets kapot. Maar wat gebeurt er eigenlijk vóór een botsing? 

    In deze webclass leer je wat er gebeurt voor en tijdens botsingen en doe je je eigen experiment!

    *Let op! Je hebt voor deze webclass een meetlat, liniaal, een klein balletje (bijvoorbeeld tennisbal, stuiterbal of knikker) en een camera nodig. 

    • 19 mei 2021, van 14.00 tot 15.30
  • Nanodeeltjes als medicijnkoeriers (onderbouw)

    Medicijnen bestrijden ziektes, ze proberen dan de ongezonde cellen aan te vallen. Soms lukt het een medicijn niet om omliggende gezonde cellen te ontwijken, zoals ook bepaalde medicijnen tegen kankergezwellen.

    Tijdens deze webclass gaan we het hebben over het nanomedicijn, waarmee we hopen heel gericht verkeerde cellen te behandelen.

    • 9 juni 2021, van 14.00 tot 15.30
  • Innovatief naar klimaat adaptief! (onderbouw)

    Klimaatverandering is een van de grootste uitdagingen van deze en de komende decennia. Naast ervoor zorgen dat de CO2 uitstoot wordt beperkt en we samen overstappen naar duurzame energie, moeten we ons ook aanpassen en voorbereiden op klimaatveranderingen.

    In Nederland (maar ook wereldwijd), worden de zomers droger & warmer, en valt er steeds meer regen in de winter. Hoe moeten we onze leefomgeving gaan inrichten zodat we ons kunnen aanpassen op wat nog komen gaat?

    In deze webclass gaan we het hebben over de gevolgen van klimaatverandering en hoe we daar in Nederland (op een innovatieve manier) mee om kunnen gaan.

    • 26 mei 2021, van 14.00 tot 15.30 (let op: deze datum is nog niet defintief)
  • Van atoom naar stroom! (bovenbouw)

    Wist je dat materialen vanuit atomen worden opgebouwd tot de meest efficiënte stroomopwekkers? Tijdens deze masterclass leer je over materiaalkunde, hoe onderzoekers werken als ze op zoek zijn naar juiste materialen om mee te werken, wat restwarmte is en hoe je daarmee stroom opwekt.

    • 25 mei 2021, van 14.00 tot 15.30 
  • De uitdagingen van een gezondheidswetenschapper (bovenbouw)

    In Nederland werken we hard aan nieuwe, innovatieve behandeltechnieken voor in ziekenhuizen, denk bijvoorbeeld aan opereren zonder te snijden. Voordat alle artsen en patiënten écht kennismaken met een nieuwe techniek, moet het Nederlandse zorginstituut worden overtuigd. Vaak is dat de taak van een gezondheidswetenschapper, hij of zij moet zich dan bezighouden met verzekeringen, kosten, effectiviteit, investeerders, patiënten en artsen.

    Tijdens deze webclass leer je wat je doet van nieuwe behandeltechniek tot aan het ziekenhuisbed.

    • 17 mei 2021, van 14.00 tot 15.30
  • Brain on a chip (bovenbouw)

    We kunnen neurale netwerken uit het menselijk brein al een tijdje simuleren met computers, maar het is tegenwoordig ook mogelijk om dit te doen in kleine apparaten met nano-gouddeeltjes op een chip. Met deze ‘hersenen op een chip’ kunnen we de manier waarop het menselijk brein leert steeds beter nabootsen.

    • 7 juni 2021, van 14.00 tot 15.30
  • Literatuur zoeken (bovenbouw)

    Heb jij moeite met het zoeken, beoordelen en refereren van artikelen? Of wil je deze skill (verder) ontwikkelen? Dan is het werkcollege literatuur zoeken iets voor jou!

    • 31 mei 2021, van 14.00 tot 15.30
  • wanneer: 

Van noob naar pro: gamification

2 juni 2021, van 14.00 tot 15.30

Hogere crashkunde

19 mei 2021, van 14.00 tot 15.30

Nanodeeltjes als medicijnkoeriers

9 juni 2021, van 14.00 tot 15.30

Innovatief naar klimaat adaptief

26 mei 2021, van 14.00 tot 15.30
*datum en tijd nog niet defintief

Van atoom naar stroom

25 mei 2021, van 14.00 tot 15.30

De uitdagingen van een gezondheidswetenschapper

17 mei 2021, van 14.00 tot 15.30

Brain on a chip

7 juni 2021, van 14.00 tot 15.30

Literatuur zoeken

31 mei 2021, van 14.00 tot 15.30

  • duur: 1,5 uur per webclass (14.00 tot 15.30 uur) 
  • voor wie: 1 t/m 6 vwo-leerlingen
  • kosten: gratis

AANMELDEN

Schrijf je via hier in voor een van de webclasses! 

Inschrijven voor een webclass?
Klik hier