Online workshops

Workshops zijn korte onderwijsprogramma’s om groepen leerlingen te ondersteunen bij het wetenschappelijke gedeelte van hun profielwerkstuk, de overgang naar het hoger onderwijs en om kennis te maken met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Daarnaast kunnen workshops bijdragen bij het studiekeuzetraject, daarom zijn de workshops het goed in te zetten in het kader van loopbaanoriëntatie. Pre-U biedt de volgende workshops online aan:

  • Onderzoeken doe je zo (onderbouw)

    ADVISEER DE OVERHEID ALS EEN ECHTE WETENSCHAPPER!

    In deze workshop ontdek je wat wetenschap is en waar je het allemaal tegen komt. Vervolgens ga je in kleine groepjes als echte onderzoekers aan de slag met een vraag van de overheid. Hiervoor ga je alfa, bèta en gamma onderzoek doen. Uiteindelijk geef je de overheid een mooi advies.

    Wil jij ook graag weten wat onderzoekers doen? En ontdekken dat het niet zo stoffig is als je misschien denkt? Volg met je klas de workshop ‘onderzoeken doe je zo’.

    Na deze online workshop:

    • Kun je benoemen wat wetenschap is.
    • Weet jij hoe wetenschap wordt beoefend. 
    • Voer je met gemak alfa, bèta en gamma onderzoeken uit.
  • Van idee tot ontwerp (onderbouw)

    MAAK JOUW DENKEN VISUEEL

    Communiceren doe je vaak via woorden, maar dit kan natuurlijk ook via beelden. Denk bijvoorbeeld aan een handleiding van IKEA. Deze is in ieder land hetzelfde, woorden zijn niet of nauwelijks nodig, en toch begrijpt iedereen wat er bedoeld wordt.

    In deze workshop leer je om een idee om te zetten naar een ontwerp door middel van creatief visualiseren. Je begint met het uitwerken van je ideeën in een mindmap en maakt vervolgens schetsen om jouw ontwerp uit te beelden. Vervolgens verwerk je jouw idee tot een 3D-ontwerp zodat iedereen op een levensechte manier begrijpt hoe jouw ontwerp werkt.

    Na deze online workshop:

    • Kun je verschillende visuele denktechnieken benoemen.
    • Weet je hoe je uit moet leggen hoe visuele denktechnieken kunnen worden gebruikt.
    • Werk je met gemak een idee uit; van mindmap, naar een2D ontwerp en vervolgens naar een 3D ontwerp.
  • Online samenwerken (bovenbouw)

    WERKEN MET GOOGLE DRIVE

    Waarom moeilijk doen als het samen kan? Neem je inloggegevens van gmail mee, want bij deze workshop ga jij online samenwerken met je groepsgenoten. Samen met je groepsgenoten moet je een opdracht afronden, maar… overleg mag alleen digitaal plaatsvinden! Redden jullie het om de opdracht af te ronden?

    Na deze online workshop:

    • Weet je hoe je de handige tools van Google Drive kan gebruiken.
    • Weet je welke toepassingen je het best in kan zetten voor online groepswerk.
    • Heb je geleerd handig te communiceren via Google Drive met je groepsgenoten.
    • Kun je benoemen wat het nut is van online samenwerken.
    • Kun je beschrijven welke onderdelen Google Drive bevat en kan je deze onderdelen aanmaken, gebruiken, delen en verwerken samen met mede-leerlingen.
  • Time management (bovenbouw)

    BAAS VAN JOUW EIGEN AGENDA

    Begin jij ook net iets te vaak te laat aan het studeren voor een toets? Vind je het lastig om je tijd goed in te delen?

    In deze workshop leer je door middel van een handig stappenplan je tijd efficiënt in te delen en je taken in te plannen. Van realistisch inschatten hoe lang iets duurt tot het stellen van prioriteiten en het inplannen van pauzes, alles wordt meegenomen. Aan het einde van de workshop ga je naar huis met een planning voor de komende week zodat je het geleerde direct in praktijk kan brengen!

    Na deze online workshop:

    • Maak je op een slimme manier een overzicht van jouw taken.
    • Kun je realistisch inschatten hoe lang een taak duurt en deze in behapbare stukjes verdelen.
    • Kun je jouw eigen planning maken, rekening houdend met zaken zoals prioriteiten en pauzemomenten.
  • Wetenschappelijk onderzoek doen (bovenbouw)

    KRUIP IN DE HUID VAN EEN ACADEMICUS

    Waar denk jij aan bij onderzoekers? Verstrooide professoren in labs, of juist aan slimme mensen tijdens plechtige toespraken in toga’s of met academisch baretten (zwarte vierkante hoed met kwastje)? Graag laten we je ervaren wat er daadwerkelijk schuilgaat in deze misschien nog onbekende wereld.

    In deze workshop gaan we dieper in op enkele onderdelen in het proces van wetenschappelijk onderzoek doen. Zo staan we stil bij de basis van onderzoek van vroeger en nu: verwondering. Ook oefenen we met het opstellen van een kwalitatief goede onderzoeksvraag, leren we waar je op moet letten bij het selecteren van literatuur en beoefenen we wetenschap door onderzoeksmethoden uit te voeren. Vervolgens beslissen we hoe we omgaan met de onderzoeksresultaten en wat het nut hier nou eigenlijk van is.

    Zal jij ook steeds nieuwsgieriger worden en helemaal opgaan in jouw onderzoek?

    Na deze online workshop:

    • Kan je de kwaliteit van een onderzoeksvraag beoordelen en een SMART-onderzoeksvraag opstellen.
    • Ben je je bewust van de zoekbubbel bij het zoeken van literatuur en kan je signalen hiervan interpreteren.
    • Heb je kennis van en ervaring met de basis onderdelen van wetenschappelijk onderzoek.
  • Academisch schrijven doe je zo (bovenbouw)

    JOUW TOOLS VOOR HET SCHRIJVEN VAN EEN WETENSCHAPPELIJK VERSLAG

    In heel de wereld wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan en interessante resultaten opgehaald. Nou zou het zonde zijn als we dit niet met elkaar delen, en allemaal opnieuw het wiel uitvinden, of dit op een verkeerde manier doen. Als alle info goed gedeeld wordt, kunnen we de kwaliteit van het onderzoek achterhalen. Zo trap je niet in fake-news!

    In deze workshop zoomen we in op de verslaglegging van wetenschappelijk onderzoek, zoals een PWS. We doorlopen de verschillende onderdelen, hoe je dit kan gebruiken in jouw eigen onderzoek, geven je handige tips. Zo bouw je jouw eigen toolbox voor het schrijven van een wetenschappelijk onderzoek, waarmee je direct aan de slag kan.

    Na deze online workshop:

    • Kun je uitleggen wat het nut van academisch schrijven is.
    • Kun je de verschillende onderdelen van een wetenschappelijk artikel onderscheiden.
    • Kun je toelichten wat wordt behandeld in de onderdelen van een wetenschappelijk artikel.
    • Heb je concrete verbeterpunten of aandachtspunten gedestilleerd voor het schrijven van jouw eigen verslag.
  • Presenteren kun je leren (bovenbouw)

    DE ELEVATOR PITCH

    Kan jij op ‘moment suprême’ de belangrijkste informatie overbrengen op jouw publiek? Precies zoals je dit thuis geoefend hebt? Het duidelijk overbrengen van jouw ideeën is een waardevolle vaardigheid waar je lang profijt van kan hebben, daarom delen we graag tips & tricks met je en ga je ook zeker zelf aan de slag. Oefening baart kunst.

    In deze workshop maak je kennis met een professionele manier van presenteren, anders dan je misschien gewend bent op de middelbare school. Er wordt aandacht besteed aan de structuur van een presentatie, de visualisaties die je verhaal kunnen ondersteunen en op de presenteerhouding. Dit doen we aan de hand van korte uitlegsessies en door het maken en geven van een eigen elevator pitch.

    Wil jij beter leren presenteren? Volg dan met een groep deze workshop.

    Na deze online workshop:

    • Kan je door middel van een elevator pitch demonstreren hoe een boodschap in een korte periode kan worden overgebracht;
    • Kan je opnoemen welke aspecten bijdragen aan een goede zelfverzekerde presenteerhouding en een overzichtelijke presentatiestructuur;
    • Kan je presentatiestructuren en goede of slechte presenteerhoudingen van elkaar onderscheiden aan de hand van enkele voorbeelden.
  • wanneer: op aanvraag
  • duur: 1,5 uur
  • voor wie: 1 t/m 6 vwo
  • kosten: 100,- per workshop, per klas

AANMELDEN

Aanmelden? Mail naar workshops-pre-u@utwente.nl