“De echte wereld leer je kennen door actief te zijn náást je studie”

“Je haalt zoveel meer uit je studietijd door er dingen naast te doen. Je kunt heel fanatiek studeren, maar de echte wereld leer je kennen door actief te zijn náást je studie.” Aldus Lisanne (27), masterstudent Educational Science and Technology. “Op de basisschool stond ik al graag vooraan. Natuurlijk klagen we allemaal weleens, maar persoonlijk onderneem ik dan ook graag direct actie.” Lachend: “Als je iets wilt, dan kun je ook maar beter zorgen dat het gebeurt.”

“Na het vwo koos ik voor de hbo-opleiding fysiotherapie. Tijdens mijn studie deed ik een parttime bestuursjaar: ik was voorzitter van de studievereniging. Het was een topjaar, we hadden als bestuur veel lol en we hebben heel veel geleerd. Vooral van wat er niet goed ging, eerlijk gezegd!

Na drie jaar fysiotherapie kreeg ik behoefte aan meer theorie. Na lang twijfelen besloot ik mijn bachelor toch af te maken, maar ik volgde ook vast (pre-) mastervakken bij de opleiding gezondheidswetenschappen aan de UT.  Na het behalen van mijn bachelor schreef ik me in voor de master Health Sciences.

Op de UT deed ik, naast verschillende commissies, opnieuw een parttime bestuursjaar. Ditmaal bij studententennisvereniging Ludica, ik werd toernooicommissaris. Ik wilde graag een andere rol dan voorzitter, om op die manier andere dingen van mijn bestuursjaar te kunnen leren. Samen met mijn commissie was ik verantwoordelijk voor een aantal grote toernooien en evenementen en samen met de andere bestuursleden hielden we de vereniging draaiend. In een bestuursjaar kom je jezelf vaak tegen, daar leer je van. Daarnaast is het heel leerzaam om de verantwoordelijkheid te dragen voor een grote vereniging en doe je ervaring op, op allerlei gebieden. Ik leerde bijvoorbeeld spreken voor grote groepen, vergaderingen leiden, structureren en samenwerken met hele verschillende mensen.”

Social skills

“Ik vind het heel belangrijk dat het goed gaat met de mensen in een bestuur. Daarom probeer ik altijd te kijken naar de persoon achter een functie. Als bestuursleden zich goed voelen, functioneren ze beter. Daarnaast vind ik het belangrijk om er te allen tijden als team te staan. Je moet het toch samen doen, ook al ben je het niet altijd met elkaar eens. Je hebt een taak die je samen tot een goed einde wilt brengen. Het is daarom belangrijk om interesse te tonen in anderen en verder te kijken en luisteren dan wat mensen zeggen. Ik ben ervan overtuigd dat die dingen vanzelf gaan als je een jaar of vijftig bent en veel levenservaring hebt.  Maar juist als (jonge) student kun je dit soort sociale vaardigheden heel snel ontwikkelen in een bestuursjaar.”

Pre-U

“Toen ik op de UT kwam studeren, merkte ik dat ik me hier thuis voel. Daarom wilde ik graag een bijbaan op de UT. Ik kwam via mijn netwerk terecht bij Pre-U (toen nog Twente Academy), dat leek me een leuke organisatie. Ik mocht aan de slag als coördinator en organiseerde de Jet-Net Career Day. Toevallig was dat samen met Laura, nu mijn teamleider maatje. Daarna coördineerde ik bijlesdagen, eindexamenkampen en themakampen. We organiseerden bijvoorbeeld het eerste Medicamp. Dat was al twee keer eerder geprobeerd, maar dit keer lukte het. Dat gaf een kick! Na het Medicamp werd ik één van de coördinatoren van het masterclasses-team. Masterclasses zijn wetenschappelijke onderwijsprogramma’s voor middelbare scholieren. Samen met twee stafleden gingen mijn medecoördinator en ik aan de slag met het verbeteren van de masterclasses en het opzetten van een  honoursprogramma voor talentvolle leerlingen uit 5 vwo. Dat deed ik totdat ik in maart solliciteerde voor de functie van teamleider.  Je leert veel van het werken bij Pre-U, zowel persoonlijk als werkgerelateerd. Door mijn werkzaamheden bij Pre-U ben ik uiteindelijk bij de master onderwijskunde terecht gekomen.”

Teamleider

“De functie van teamleider bij Pre-U is geen ‘9 tot 5’ bijbaan. Het houdt je bezig. De mensen waar je mee samenwerkt kom je overal tegen. Ik leer veel in deze uitdagende functie en vaak kan ik dingen die ik in mijn master leer in mijn werk toepassen. Het is voor mij de perfecte combinatie van leren en werken. Ik knijp echt in mijn handjes dat ik deze kans heb gekregen.

Ook het samenwerken met collega’s is ontzettend leuk. Alle studenten die bij Pre-U werken zijn op allerlei gebieden actief, het is een bijzonder geheel van actieve enthousiastelingen. Het is mooi om te zien hoe de coördinatoren die Laura en ik aansturen zich ontwikkelen en hoe leuke projecten worden neergezet. Soms verwacht je van tevoren niet meer dat een project nog gaat slagen, omdat er bijvoorbeeld te weinig tijd is.  Het is echt heel gaaf als het dan uiteindelijk toch lukt, door de creativiteit en inzet van enthousiaste, talentvolle mensen.”

Onderwijskunde

“Door het werken bij Pre-U kwam ik erachter dat ik erg geïnteresseerd ben in het onderwijs en in de lerende mens. Daardoor ben ik de master Onderwijskunde gaan volgen. Onderwijskunde gaat over alles dat met onderwijs en de lerende mens te maken heeft, behalve het voor de klas staan zelf. Ik volg vakken als HR development, Leadership en Changemanagement, die betrekking hebben op het bedrijfsleven, maar ook echte onderwijsvakken als Educational Design en Learning and Instruction. Hoe leert een mens? Hoe pas je je instructies er op aan? Je kunt binnen de master zelf je vakken kiezen. De UT is net een soort grote snoepwinkel vol kennis. Je kunt je eigen leerplan maken en bijna alles leren wat je maar wil. Ik koos voor de vakken die me interessant leken, in plaats van voor een specifieke richting. Zo maak ik mijn keuzes: ik bewandel niet de gebaande paden, maar doe echt wat ik leuk vind en wat bij me past.”