Studieprogramma

Meeste gestelde vragen

Eerst mijn eigen master afronden en daarna de lerarenopleiding. Of direct beginnen met de lerarenopleiding?

Als je eerst een master volgt en daarna de lerarenopleiding dan ben je minimaal drie jaar bezig (bij een technische master van twee jaar). Als je direct na je bachelor begint ben je minimaal twee jaar kwijt. Als je gelijk begint aan de lerarenopleiding ga je er qua vakinhoudelijk kennis niet heel veel op achteruit ten opzichte van de studenten die een master kiezen in jou vakgebied. Het aantal EC aan vakinhoudelijke vakken is nl. 40 EC, terwijl het bij een tweejarige master vaak 60 EC is, uiteraard ligt dit wel aan de bachelor die je hebt gedaan. Met een IO-master zul je bijvoorbeeld heel andere dingen leren dan bij de lerarenopleiding wiskunde.  

Wat is je maatschappelijke betekenis als docent?

Je bent een voorbeeld voor de kinderen, je ziet ze dagelijks en je bent verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. Ze moeten met wat jij ze hebt geleerd uiteindelijk dat examen maken. Daarnaast ben je ook een beetje bezig met opvoeden. Kinderen in de brugklas kan je  niet vragen om het huiswerk te noteren bijvoorbeeld. Je moet ze duidelijk stap voor stap vertellen welke acties ze moeten ondernemen: pen pakken, agenda pakken, agenda op de juiste dag openslaan, blz 43 som 5 en 6 maken. Met heel veel andere factoren zal jij toch ook deels een leerling vormen tot hoe hij in de verre toekomst in het leven staat.  

Wat zijn sociale aspecten van docent zijn?

Je bent constant in contact met mensen. Ten eerste natuurlijk vooral met alle leerlingen, maar daarnaast heb je te maken met andere docenten en ook de ouders van de leerlingen. Docent zijn betekent niet alleen lesgeven, maar bijvoorbeeld ook rapportvergaderingen, oudergesprekken en sporttoernooitjes.  

Hoe gaan de stages in zijn werk?

Wordt geregeld door opleiding. Je kunt zelf plekken aandragen. Tijdens de opleiding volg je twee schoolstages. Zodra je een plek aangewezen krijgt maak je een afspraak met de school en krijg je een begeleider aangewezen. Daarna kun je met deze begeleider verder afspreken wanneer je komt en wat je doet. In de eerste stage ben je in het begin vooral aan het observeren en doe je af en toe een klein deel van de les bijvoorbeeld huiswerk nakijken. Geleidelijk aan ga je steeds meer echt zelf lesgeven, in het begin nog met een begeleider in de klas en uiteindelijk zonder.  

Hoe is het om voor een klas te staan?

Het gaat erom dat jij de stof uiteindelijk goed overbrengt. Dit gaat het best met een gemotiveerde klas, maar dat is erg moeilijk op het 8ste uur op vrijdag bij een vak als wiskunde. Ondanks dat je een les goed voorbereid kan er toch nog iets onverwachts gebeuren, hoe speel je hier op in? Het kan dus af en toe een pittige klus zijn, waarbij je zelfverzekerd in je schoenen moet staan.  

Wat zijn de unieke kenmerken van de lerarenopleiding?

De samenhang tussen vakinhoud en lesgeven, dat is de kracht van de opleiding. Tijdens de stage volg je ook andere vakken waarvoor je opdrachten hebt die je in de stage moet uitvoeren, maar je leert bij die vakken ook hoe je les kunt geven. Dat kun je dan gelijk uitproberen op een stage en dan zien of bepaalde dingen voor je werken of niet. Er wordt daarom ook veel gereflecteerd op wat je in lessen hebt meegemaakt zodat je leert hoe je het in een volgende situatie beter kan aanpakken. De lerarenopleiding is daarnaast relatief klein, het contact met docenten is daarom gemakkelijk maar ook persoonlijker dan bij een grote opleiding. 

Chat offline (info)