Ervaringen

Student Samuel

ERVARING VAN EEN STUDENT

SAMUEL MOK

Samuel over de lerarenopleiding Scheikunde 

Hoi, mijn naam is Samuel Mok en ik ben 27 jaar. Ik heb eerst een bachelor Scheikundige Technologie gevolgd en ben nu de leraaropleiding, Science Eduacation and Communication, aan het afronden om docent Scheikunde te worden.

De master bestaat uit 2 delen: vakinhoudelijk en onderwijskundig. Je begint met het onderwijsjaar. Hier leer je didactiek, pedagogiek, onderwijskunde en doe je 2 stages op middelbare scholen. Het jaar wordt afgesloten met onderwijskundig onderzoek. Alles hangt vrij sterk samen: opdrachten van de vakken pas je toe tijdens je stage bijvoorbeeld.

Het tweede jaar is vakinhoudelijk, je volgt dan vakken naar keuze die met jouw vakgebied te maken hebben, en je sluit af met een grote afstudeeropdracht van een half jaar. Dit is het zelfde onderzoek als wat je doet bij een puur technische master, maar enigszins ingekort omdat je al een onderzoek hebt gedaan in het eerste jaar.

Tijdens mijn studie heb ik als bijbaan veel les gegeven. Voor de opleiding Scheikundige Technologie heb ik jarenlang het eerstejaarspracticum begeleid, en ik heb ook veel middelbare scholieren bijles gegeven. Dit beviel mij erg goed, en dus heb ik besloten om hier verder mee te gaan.

Ik vind vooral de interactie met studenten/leerlingen leuk. Het geeft zeer veel voldoening om mensen te kunnen helpen en om ze enthousiast te maken. Ook is het fijn dat je direct erg zelfstandig kan werken, maar wel altijd een team mensen om je heen hebt als klankkast.

Ik vind het minder leuk, als leerlingen niet willen meewerken. Dan kan het soms erg lastig zijn om ze wat bij te brengen, wat erg demotiverend is. Het is natuurlijk de kunst om deze leerlingen uiteindelijk wel mee te krijgen, en ik denk dat die eigenschap een goede van een slechte docent onderscheid.

Chat offline (info)