ERVARINGEN VAN OUD-STUDENTEN

ANNELOES POST

Anneloes is E-learning consultant bij Brigh Alley in Utrecht. Als onderwijspsycholoog ontwerpt zij effectieve leeromgevingen voor professionals. 

WAAROM HEB JE GEKOZEN VOOR DE OPLEIDING AAN DE UNIVERSITEIT TWENTE?

Vroeger vond ik het computerspel De Sims of online games, als World of Goo, helemaal geweldig. Ik verwonderde me altijd hoe die edu-tainment me motiveerde om de moeilijkste dingen te leren. Toen ik de master Instructie, Leren en Ontwikkelingontdekte, wist ik het meteen: daar moet ik zijn. Daar zou ik onder andere leren hoe die zogenoemde game-flow werkt. Daarnaast wilde ik iets nuttigs en betekenisvol kunnen opzetten in de praktijk. Door de toegepaste ontwerpaanpak van de UT kan ik nu zelf e-learning ontwikkelen bij Bright Alley.

WAT ZIJN JE WERKZAAMHEDEN BINNEN DE ORGANISATIE?  

Voor elke leervraag proberen we een aansprekende en effectieve leeromgeving te ontwerpen. Dit betekent veel overleg met het team: de klant, de doelgroep, onderwijskundig consultant, grafisch vormgever en een projectmanager. Als onderwijspsycholoog zorg ik vooral voor een nauwe aansluiting op de behoeftes van de klant en de doelgroep. Wat motiveert ze? Hoe maak ik deze leerstof interessant en nuttig? Welke leercultuur heerst er bij het bedrijf en hoe past onze e-learning daar in?  

WELKE KENNIS UIT JE STUDIE GEBRUIK JE IN JE WERK?

In mijn bachelor heb ik vooral de ins-and-outs van de doelgroep geleerd te herkennen. Denk aan doelgroepanalyses van zowel de student, collega’s en het bedrijf. Nu, na mijn master, ligt mijn focus als onderwijspsycholoog specifieker op de ontwikkeling van de doelgroep. Is er sprake van een leer- of gedragsprobleem? Welke (leer)resultaten verwachten ze? Onder welke condities? Welke leerstrategieën zijn relevant?

WAT ZIJN JE AMBITIES VOOR DE TOEKOMST?  

We werken met relatief korte projecten (variërend van een aantal weken of maanden). Hierdoor doe ik ontzettend snel veel ervaring op. We gaan als team telkens enthousiast aan de slag met creatieve brainstorms terwijl we scherp blijven op het bereiken van het leerdoel. Daarnaast geven we ook workshops in het ontwerpen van e-learning en adviseren we bedrijven over e-learning. Met name in die laatste twee aspecten hoop ik te groeien.

HEB JE EEN TIP VOOR TOEKOMSTIGE PSYCHOLOGIE STUDENTEN?

Wat ik prettig vond aan deze opleiding is dat je een helder en breed kader krijgt van jouw potentiële werkgebied. Je wordt uitgedaagd in je ontwerpaanpak en je ideeën over onderwijs voor kinderen en volwassenen, maar ook in het diagnosticeren van leerproblemen door middel van toetsing of hersenscans. Maar vergeet niet: het echte werk leer je pas na je studie.

NIEUWSGIERIG? 

Kijk dan eens bij de masterspecialisatie Learning Sciences van de masteropleiding Psychology. 

Chat offline (info)