Ervaringen

Oud-student Frank

ervaring van een alumnus

Frank Wessels

Docent Maatschappijleer, Het Noordik

Na verschillende opleidingen te hebben gevolgd, kreeg ik het idee om docent te worden. Ik begon aan mijn lerarenopleiding maatschappijleer en heb mijn studie afgerond in Enschede. Tijdens mijn opleiding had ik een vrij dominante vorm van lesgeven ontwikkeld: ik was de baas en de leerlingen moesten luisteren. Maar ik kwam er snel achter dat dit een soort machtsstrijd uitlokt. Dus toen ik op Het Noordik ging lesgeven, besloot ik het over een andere boeg te gooien.

Als docent draag je bij aan de ontwikkeling van jongeren en dat was voor mij een belangrijke reden om het onderwijs in te gaan. Het is dan ook belangrijk dat je als docent leerlingen kunt overtuigen dat meewerken in hun eigen belang is. Leerlingen vinden de lessen ook leuker als je zelf gepassioneerd en gemotiveerd bent. Daarnaast is het ook belangrijk dat je ze serieus neemt, als ze zich gewaardeerd voelen, worden ze veel actiever. 

Daarom probeer ik mijn lessen altijd aan te sluiten op de belevingswereld van mijn leerlingen. Ik koppel mijn lesstof aan actuele onderwerpen en ik merk dat leerlingen dat leuk vinden, zo is de stof beter te begrijpen. Om de interactie in de klas te bevorderen, zit de klas bij mij in een U-vorm en sta ik in het midden.

Tijdens mijn afstudeeronderzoek heb ik het effect van verschillende leerstijlen onderzocht. Ik heb een traditionele les gegeven over het ‘formatieproces’ en ik heb dit ook gedaan aan de hand van een kwartetspel dat ik tijdens mijn stage heb ontwikkeld. Het bleek toen ook dat leerlingen veel meer leerden van het kwartetspel omdat ze dat interessanter vonden dan een uurtje luisteren naar de leraar. Ik gebruik het kwartetspel nog steeds.

Chat offline (info)