Creatieve, enthousiaste en betrokken leraren zijn een geschenk voor onze maatschappij

Als leraar ben je een creatieve professional, die met kennis en betrokkenheid steeds weer nieuwe manieren zoekt om in te spelen op wat leerlingen nodig hebben en wat de maatschappij van hen vraagt. Simone heeft ervoor gekozen om na haar bacheloropleiding Applied Mathematics aan de Universiteit Twente te kiezen voor de Masteropleiding Science Education & Communication. Met haar wiskunde achtergrond kan zij op creatieve manier haar leerlingen vertrouwd maken met de wiskunde, hen enthousiast krijgen voor dit vakgebied en natuurlijk de bijbehorende lesstof.

Hoe ben je bij wiskunde terechtgekomen?

“Toen ik voor een vervolgopleiding na het behalen van mijn vwo-diploma op zoek ging naar een leuke opleiding, dacht ik meteen aan wiskunde. Ik vond dit altijd een erg interessant en leuk vak en ik dacht dat je er nog alle kanten mee op kon. Dat bleek later ook zo te zijn. Ik heb een Open Dag bezocht en heb deelgenomen aan een meeloopdag waarbij ik een dagje mee kon lopen met een wiskundestudent. De sfeer beviel me erg goed, en ik zag mezelf al rondlopen op de campus van de Universiteit Twente. Dit bleek een goede keuze te zijn geweest want naast dat ik mijn BSc-diploma heb gehaald heb ik ook een hele leuke studententijd gehad” aldus Simone.

Een nieuw keuzemoment na het behalen van het BSc diploma

Na het afronden van een bacheloropleiding is er weer een keuzemoment. Je kunt kiezen om door te stromen naar de masteropleiding Applied Mathematics, een andere technische of sociale masteropleiding, een baan te gaan zoeken of je kunt kiezen om het leraarsvak in te gaan en de masteropleiding Science Education & Communication te gaan volgen. Simone koos voor dit laatste.

Simone: “Ik heb na mijn bachelor wiskunde gekozen om de master SEC te doen, maar wilde deze studie nog wel iets wiskundiger maken. Daarom heb ik relatief veel vakken bij mastermath in Utrecht gevolgd en heb mijn afstuderen gesplitst in een onderwijs- en een wiskundegedeelte. Ik wilde namelijk graag afstuderen bij een bedrijf om de wiskunde die ik had geleerd daar toe te passen. Ik kwam bij het UMC in Utrecht terecht en ging kijken bij de verpleegafdelingen Oncologie. Met behulp van een simulatie die ik  maakte van de looplijnen van verpleegkundigen konden zij goed de invloed van verschillende keuzes zien en dus eventueel in hun voordeel aanpassen.”

Heb je tijdens het uitvoeren van je leraarschap baat bij deze wiskunde achtergrond?

“Het is sowieso fijn dat je echt goed boven de stof staat, zodat als leerlingen net even wat meer willen weten je de benodigde kennis paraat hebt. Zo heb ik wiskunde D opgezet bij ons op school (Openbaar Lyceum Zeist), in deze klassen zitten leerlingen die het echt wel leuk vinden om diep de stof in te duiken. Daarnaast is één van de meest gestelde vragen ‘Waarom moet ik dit leren?’ of ‘Waar wordt dit bij gebruikt?’. Doordat je tijdens je opleiding veel verschillende toepassingen hebt langs zien komen, maar ook veel vrienden hebt die nu als wiskundige werkzaam zijn, kun je snel voorbeelden geven“ legt Simone uit.

Heeft de opleiding Science Education & Communication je goed voorbereid op het leraarschap?

“Tijdens mijn master ben ik meteen in het diepe gesprongen door als docent aan de slag te gaan op de middelbare school Het Noordik in Almelo. Ik ben erg blij dat ik dit toen heb gedaan. Daardoor maak je meteen veel klassensituaties mee en is je leercurve als docent steiler, denk ik. Tijdens de opleiding leer je natuurlijk veel van onderwijskunde, pedagogiek en vakdidactiek maar uiteindelijk is doceren ook iets dat je moet ervaren en leert met vallen en opstaan. Vooral de intervisiemomenten tijdens de studie en op de stageschool vond ik erg prettig. Een punt dat destijds wat onderbelicht was is het ordemanagement in de klas. De klas is natuurlijk niet altijd even geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.” lacht Simone.

Wat waren je favoriete onderdelen tijdens je lerarenopleiding?

Simone: “Vooral de colleges vakdidactiek van Nellie Verhoef zijn me erg bijgebleven. Zij was er erg goed in om aankomende docenten zelf te laten nadenken. Waarom moeten kinderen dit leren? Wat is een geschikte manier? Kunnen ze wellicht zelf de wiskunde ‘ontdekken’? In de waan van de dag pak je snel de lesmethode erbij, maar soms is juist een andere route of volgorde van de verschillende onderwerpen beter.”

Wiskunde staat nu niet echt bekend als meest favoriete vak. Hoe zorg jij er voor dat je leerlingen met plezier met wiskunde aan het werk gaan?

“Ik ben het niet eens met deze stelling! Veel leerlingen vinden wiskunde namelijk wel een leuk vak en ervaren het maken van ‘kleine puzzeltjes’ als enorm leuk. Vaak is de reden dat wiskunde minder leuk gevonden wordt, dat leerlingen het erg lastig vinden en denken dat ze het niet kunnen doordat ze ‘het niet zien’. Ik probeer ze dan ook leerstrategieën aan te leren waardoor ze de ervaring krijgen dat dit ook anders kan. Bij de talen zegt ook niemand ‘ik kan het niet’ (althans ik hoor het niet vaak), maar is de houding veel meer dat je op z’n minst de woordjes en grammaticaregels supergoed kan stampen. Zo zijn er bij wiskunde ook ‘woordjes te leren’. Maar uiteindelijk is mijn doel natuurlijk dat de leerlingen de wiskunde echt snáppen en zien, op die manier hoef je namelijk weinig uit je hoofd te leren, want dan kun je het gewoon weer afleiden op het moment dat je het nodig hebt!

In mijn uitleg probeer ik helder en gestructureerd te zijn. Maar ik probeer ze vooral ook veel zelf aan de slag te krijgen. Wiskunde is namelijk heel logisch, dus als iemand het voordoet in kleine stapjes denk je al snel… ach ja! Logisch, ik snap dit. Maar dan krijg je zelf een opgave voor je neus en dan is het toch vaak, hoe moet ik beginnen? Dit had ik zelf ook wel tijdens de studie bij werkcolleges van de lastigere vakken, een ervaring die ik dan ook graag deel met leerlingen die denken dat je wiskunde kunt leren door alleen te lezen. Het is vooral ook een kwestie van zelf veel oefenen. En het is dus echt een leuk vak!” legt Simone uit.

“Ik zou studenten, die erover twijfelen of ze voor de klas willen staan, aanraden om in eerste instantie te kiezen voor de minor Leren Lesgeven.”

Waarom heb je ervoor gekozen om de nieuwe generatie wiskunde bij te brengen als leraar?

Simone: “Na mijn afstuderen heb ik wel even getwijfeld welke richting ik op wilde, het bedrijfsleven in of toch leraar worden? Ik herinnerde me dat ik soms wat moe richting mijn school in Almelo vertrok en met meer energie weer naar huis ging. Wat is er leuker dan een baan die je energie geeft? Het contact met de leerlingen is het leukste van mijn vak en de kwartjes voor je neus zien vallen. Dit heb ik ook wel echt gemist in de afgelopen periode toen het onderwijs tijdelijk veel online was door de COVID19-regels.

Ik hoop leerlingen te laten zien dat wiskunde leuk, mooi en nuttig kan zijn maar begrijp het ook wanneer het niet hun lievelingsvak is. In elke klas probeer ik eens in de zoveel tijd toch even wat anders te doen. Zo is groeifactoren oefenen aan de hand van een bingo wel echt leuk, ik hou van spelletjes. Ik heb ook wel eens een wiskundige escaperoom gemaakt voor een eindexamenklas, dit soort dingen zou ik graag vaker doen maar het is toch wel lastig om hiervoor de tijd te vinden. En het is natuurlijk heel leuk om van een leerling te horen dat ze bijvoorbeeld mede door jouw lessen een studie gaan doen in de richting van de wiskunde.”

Kun je uitleggen, nu je al weer wat jaartjes voor de klas staat, wat het mooie is van dit vak?

“Het leukste is het contact met leerlingen en het lekker bezig zijn met wiskunde. De ene dag geef je wat meer algebra, daarna heb je weer wat lesuren over kansrekening en statistiek. Soms heb je een klas die erg geïnteresseerd is in wat er op het programma staat, maar op vrijdagmiddag kan het soms ook zijn dat iedereen mentaal al weekend aan het vieren is. Altijd even schakelen dus, maar dit maakt het juist ook zo afwisselend.

En ook naast het lesgeven zijn er af en toe leuke projecten. Op het Openbaar Lyceum Zeist gaan we volgend schooljaar bijvoorbeeld over op een flexrooster, om leerlingen meer keuzeruimte te bieden in hun schoolweek. Dit schooljaar zijn we als sectie dus bezig met voorbereidingen hoe we dit gaan vormgeven, hoe gaan we hier onze lessen op aanpassen? Een leuke uitdaging, naast het lesgeven zelf!” vertelt Simone.

Zou je UT studenten aanraden om de lerarenopleiding te doen?

Simone: “Ik zou studenten, die erover twijfelen of ze voor de klas willen staan, aanraden om in eerste instantie te kiezen voor de minor Leren Lesgeven. Op die manier kun je ervaren of het vak wat voor je is. Mocht je enthousiast zijn, kun je daarna starten met de masteropleiding Science Education & Communication.”

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies