HomeOnderwijsMasterUT stijgt 11 plaatsen in QS ranking

UT stijgt 11 plaatsen in QS ranking

De University of Twente is in de zojuist verschenen QS Ranking wereldwijd gestegen van plaats 188 naar plaats 177.

De stijging is opvallend aangezien 10 van de 13 Nederlandse universiteiten die op de lijst staan, gedaald zijn. CvB-voorzitter Victor van der Chijs is tevreden: “Op een andere mondiale lijst, de Shanghai Ranking, die vorige maand werd uitgebracht, steeg de universiteit ook al een paar plekjes op de lijst. De wetenschappelijke impact van de UT is hoog.”

De Quacquarelli Symonds (QS)-ranglijst is deels gebaseerd op de reputatie van instellingen onder 75 duizend wetenschappers. Daarnaast weegt de reputatie onder werkgevers mee, evenals de hoeveelheid studenten per docent, de citatiescores van onderzoekers en de hoeveelheid buitenlandse studenten en medewerkers.

Zeer opvallend is de sterke positie van de UT op het aantal (op vakgebied genormaliseerde) citaties per staflid. Wereldwijd stijgt de UT van plaats 28 (2015) naar plaats 25 (2016). Binnen Nederland neemt de UT net als in 2015 de eerste plaats in op deze indicator. Ook het aantal stafleden per student heeft zich gunstig ontwikkeld. De scores voor het aandeel internationale studenten en stafleden bleven nagenoeg constant.

De University of Twente is een vooraanstaande internationale onderzoeksuniversiteit, waar excellente wetenschap gecombineerd wordt met een internationale oriëntatie. Dat is terug te zien in de resultaten van deze QS ranking, waarin de University of Twente opvallend uitblinkt in het aantal citaties per onderzoeker.

Kanttekening

Een externe benchmark kan een waardevol instrument zijn. Het is echter wel belangrijk om zich te realiseren dat geen enkele ranking volledig objectief is, maar dat de uiteindelijke ranking het resultaat is van de vele subjectieve keuzes van de makers (zie bron).

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: