HomeOnderwijsMasterUniversiteit Twente en Clear Flight Solutions winnaars “anti-drone-competitie” DroneClash

De Universiteit Twente en UT-start-up Clear Flight Solutions wonnen deze week de eerste editie van DroneClash georganiseerd door o.a. de Nationale Politie. Teams moesten anti-drone-maatregelen bedenken en in een gevecht de drones van de tegenstander onschadelijk maken. Het Twentse team deed dit als beste en ging met de hoofdprijs van €30.000 naar huis.

Het Twentse team bouwde voor de wedstrijd drie wendbare, robuuste drones van versterkt koolstofvezel. Twee van deze drones, de zogenaamde fighters (de aanvallende drones) vlogen snel naar de tegenstander en deelden rake klappen uit. De Queen (de derde drone) moest hoe dan ook in de lucht blijven. “Gelukkig bleek onze Queen wendbaar genoeg om de fighters van de tegenstanders te ontwijken,” vertelt UT'er Geert Folkertsma. “We hebben onze winst te danken aan het goede drone-ontwerp, gecombineerd met de vaardigheden van het team. Niels Meerdink, Egbert van der Laan en Tjerk Verbraaken, de overige teamleden, bleken de beste groep piloten in de competitie en wonnen tevens de prijs voor beste stuurkunsten.”

Geert Folkertsma werkt naast de UT voor Clear Flight Solutions (CFS), de UT-start-up van de robotvogels waarmee vliegvelden vogelvrij worden gehouden. “De UT en CFS bleken een ideale combinatie voor deze competitie. De technologie en faciliteiten van de universiteit met de vaardigheden van de ontwerpers en piloten van CFS. De perfecte mix om de concurrentie af te troeven. Clear Flight Solutions is overigens op zoek naar meer piloten voor de Robird®, dus hopelijk zorgt het succes bij DroneClash ook voor interesse bij andere piloten.”

Anti-drone-maatregelen

De vakgroep Robotics and Mechatronics (RaM) van de UT en Clear Flight Solutions steunden het team door de inzet van tijd, geld en materialen. “Het onderzoek naar anti-drone-maatregelen is voor beide partijen belangrijk. Zowel RaM als CFS ontwikkelen toepassingen met drones, voor bijvoorbeeld inspectie en onderhoud. CFS vliegt met haar robotvogels op vliegvelden, om andere vogels weg te houden bij de start- en landingsbanen. Dit gaat altijd in nauw contact met de luchtverkeersleiding en onder strikte procedures om de veiligheid te waarborgen. Tegelijkertijd zijn er mensen die met commercieel verkrijgbare drones illegaal vliegen boven de stad en bij vliegvelden, waarbij de veiligheid in het geding komt. Daar is op dit moment nog weinig tegen te doen; handhaving is lastig. Vandaar dat de politie hoofdsponsor was van het DroneClash-evenement.”

Onderzoek

De UT (RaM) en de Nationale Politie werken samen in het onderzoek naar de inzet van robotica voor ordehandhaving en veiligheid. Het onderzoek richt zich op de brede inzetbaarheid van allerlei typen robots, bijvoorbeeld door middel van de ontwikkeling van een standaard interface en communicatieprotocol.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geert Folkertsma, 053-4894416 of g.a.folkertsma@utwente.nl

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
Chat offline (info)