HomeOnderwijsMasterHops & Grains en Aryzon winnaars UT Challenge
Aryzon UT Challenge
Hops & Grains UT Challenge
ASML Makers Award ging naar het project Standard Multi-Spindle Drilling Machine.

Hops & Grains en Aryzon winnaars UT Challenge

Gedurende ‘Entrepreneurial Day’ op 13 juni vond de finale plaats van de 1e editie van de UT Challenge.

UT Challenge, de ondernemerscompetitie voor studenten van de UT werd voor de eerste keer georganiseerd en is een samenwerking tussen de UT en meer dan dertig toonaangevende bedrijven en organisaties uit de regio en daarbuiten. Met de UT Challenge willen deze partijen studenten uitdagen om hun innovatieve idee of prototype door te ontwikkelen tot een verkoopbaar product.

Gedurende de dag was er voor het publiek, dat in groten getale op het event afkwam, genoeg te beleven. Niet alleen vond de finale plaats van de UT Challenge. Ook de jaarlijkse Innovatielezing, met keynote speaker Jose van Dijk (Cisco), was onderdeel van een programma dat bol stond met innovaties, pitches, ondernemende studenten, prijzen en cheques.

UT Challenge

De UT Challenge is ruim vier maanden geleden van start gegaan. De missie is om ondernemende studenten een platform te bieden waarop ze hun projecten kunnen pitchen binnen 2 categorieën (Ideation en Prototyping). Vervolgens krijgen ze tools aangereikt om samen met de businesspartners hun projecten verder uit te werken in een businessplan.

Pitch

Op 13 juni kregen de beste 10 projecten van elke categorie de kans om in het DesignLab de pitch van hun leven te geven voor een vakjury. Onder de aanwezigen in de zaal waren familieleden, vrienden, studenten, businesspartners en anderen die via stemkastjes konden meestemmen voor de publieksprijs. De vakjury, onder leiding van Joost Brinkman (UT vakgroep NIKOS), bestond uit afgevaardigden van: ASML, Demcon, Nuon, Koopmans, EY, TMC Group, Speakup, Thales en Sqills. Zij hadden vervolgens de lastige taak de beste twee projecten uit elke categorie te selecteren die tijdens het middagevent mochten terugkomen voor een langere pitch en vragen van de vakjury.

Hops & Grains

De finale van de UT Challenge begon met het uitreiken van de publieksprijs, die werd gewonnen door Hops & Grains; een online platform waarop mensen hun eigen malt, hop, graan en andere ingrediënten kunnen selecteren waarna Hops & Grains het geheel brouwt tot een persoonlijk biertje. Dankzij hun authentieke pitch hadden zij ’s ochtends de harten van het publiek veroverd en wonnen zij de eerste cheque van € 2.000,-. Uiteindelijk wonnen zij tevens de eerste prijs in de Ideation categorie ter waarde van € 4.000,-.

Aryzon

De Prototyping categorie werd gewonnen door Aryzon; zij brengen een Augmented Reality bril op de markt voor 29 euro. De bril vult je zicht op de echte wereld aan met 3D visualisaties. De bril is volgens UT-onderzoekers qua functionaliteit grotendeels vergelijkbaar met de € 3.000,- kostende Hololens van Microsoft.

ASML Makers Award

Tot slot reikte ASML de ‘ASML Makers Award uit’. Deze prijs ging naar het project dat het beste nadacht over de maakbaarheid van een product. De cheque van € 2.500,- en drie maanden technische support door ASML ging naar het project Standard Multi-Spindle Drilling Machine.

Op de foto: Alexander Ceha van Aryzon, Hops & Grains, Reinout Veldhuizen (Standard Multi-Spindle Drilling Machine) en ASML.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: