HomeOnderwijsMasterLaunch eHealth MOOC
eHealth

Launch eHealth MOOC Online learning module verbindt werelden van technologie en zorg

De gratis massive open online course (MOOC) eHealth van de Universiteit Twente verbindt de werelden van gezondheid, psychologie en technologie met elkaar. Deelnemers aan de MOOC krijgen in zes weken tijd meer inzicht in de mogelijkheden van eHealth: wat is het? Wat zijn de succesfactoren en barrières? Hoe ontwikkel je eHealth technologieën die aansluiten bij wat mensen willen? Op 23 mei gaat de gratis online module van start, de inschrijving is nu geopend.

Effectieve zorginnovaties

We gebruiken technologie steeds vaker in ons dagelijks leven, bijvoorbeeld om geldzaken te regelen, verzekeringen af te sluiten of vriendschappen te onderhouden. Het gebruik van technologie om onze gezondheid en welzijn te verbeteren is sterk in opkomst. Door expertise in zorg en welzijn, psychologie en technologie met elkaar te verbinden, ontstaan er succesvolle zorginnovaties.

“De deelnemers van de online course krijgen basiskennis mee, maar er is ook veel ruimte voor verdieping en analyse. Daardoor is de MOOC zowel geschikt mensen die meer willen weten over eHealth als professionals die met eHealth te maken krijgen in hun werk,” zegt Saskia Kelders, universitair docent bij de vakgroep Psychologie, Gezondheid en Technologie en één van de zogeheten educators. “Bovendien proberen we vaardigheden mee te geven die helpen om nieuwe interventies of apps beter te ontwikkelen.” Het levert niet alleen kennis op, maar ook inzicht in eHealth in de praktijk en concrete handvaten om mee aan de slag te gaan.

eHealth bij de Universiteit Twente

De MOOC geeft een goede inkijk in het onderwijs en onderzoek van de Universiteit Twente op het gebied van eHealth. Zo bevat het elementen van de bacheloropleiding Psychologie en de masteropleidingen Health Psychology en Health Sciences. Voor de inhoud van de cursus wordt nauw aangesloten bij het onderzoek dat wordt verricht in het Centre for eHealth and Wellbeing Research van de Universiteit Twente: het expertisecentrum probeert een brug te slaan tussen technologische innovaties die moeten bijdragen aan welzijn en gezondheid enerzijds en de psychologische kennis in ontwerp en evaluatie die nodig is om de innovaties zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de praktijk.

Inschrijven

De gratis MOOC eHealth gaat op 23 mei van start op het Britse platform FutureLearn en staat onder leiding van prof. Dr. Lisette van Gemert-Pijnen, hoogleraar Persuasive Health Technology, en haar team. Deelnemers moeten rekenen op een gemiddelde tijdsbesteding van circa 3 uur per week gedurende zes weken. Na afloop krijgen ze een certificaat van deelname. De inschrijving is reeds geopend.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: