HomeOnderwijsMasterAlaska-proof shelter mede dankzij UT-studenten naar Rottumeroog
Alaska-proof shelter utwente
Stern
Plevieren
Lepelaar

Alaska-proof shelter mede dankzij UT-studenten naar Rottumeroog Vogelwachters van Staatsbosbeheer dit broedseizoen veilig onder dak

Op het onbewoonde Groningse Waddeneilandje Rottumeroog plaatst Staatsbosbeheer in samenwerking met het duurzaam kledingbedrijf Blue Loop Originals (BLO) vandaag een nieuw tijdelijk onderkomen voor de vogelwachters. De shelter heeft de vorm van een iglo, meet ca. 30m2 en is in Alaska ontworpen en geproduceerd. Hij is op de ruigste plekken in de wereld en voor uiteenlopende doelen toegepast. Dertig masterstudenten Sustainable Building aan de UT lieten hun licht schijnen over het meest perfecte onderkomen.

Het broedseizoen staat voor de deur op Rottumeroog en Rottumerplaat. Grote hoeveelheden sterns, lepelaars, eiders en plevieren zoeken komende tijd een broedplekje. Beide eilanden zijn bij hoogwater ook belangrijke vluchtplaatsen in de oostelijke Waddenzee. Tienduizenden vogels wachten hier op de volgende ‘gang’. Rust is in april t/m augustus van levensbelang. Duo’s vogelwachters van Staatsbosbeheer zien hier op toe, en hebben een veilig onderdak nodig op deze eilanden waar wind en water regeren. Op ‘Plaat’ staat een volwaardige woning; ‘Oog’ is sinds 2014 onbebouwd op een schuilhutje na.

Studenten ontwerpen mee

Boswachter Jaap Kloosterhuis: “Vorig jaar hadden we in het broedseizoen twee expeditietenten op Rottumeroog geplaatst. Deze bleken een tikje te spartaans en niet goed bestand tegen de weersomstandigheden. Na de evaluatie van dit ‘Basecamp’ zijn we een samenwerking aangegaan met het bedrijf Blue Loop Originals en Universiteit Twente.” Arnold Mensinga van BLO: “Dertig masterstudenten Sustainable Building aan de UT hebben hun licht laten schijnen over een onderkomen in de toekomst. De uitkomsten vinden we verrassend bruikbaar en hebben ons geholpen om tot deze shelter-oplossing te komen. We hebben één student gevraagd om af te studeren op een ontwerp dat tot een zelfvoorzienend en duurzaam onderkomen moet leiden. De ervaringen van dit jaar helpen daar bij.”

De vogelwachtersshelter wordt op 14 maart naar Rottumeroog gevaren en vervolgens op een platform geplaatst. Hij wordt eenvoudig ingericht met een woon-werkruimte, keuken en 2 slaapplekken. De elektriciteit komt van 2 zonnepanelen en een accu. Die energievoorziening is voldoende voor de basisinstrumenten en –apparaten. De tweedaagse operatie is een nauwe samenwerking tussen Staatsbosbeheer, BLO, de Waddenunit/EZ (schip MS Harder) en Rijkswaterstaat. Na 6 maanden wordt alles weer van het eiland gehaald, zonder een ecologische voetafdruk achter te laten.

Behalve op Rottumeroog heeft Staatsbosbeheer ook vogelwachtersposten voor monitoring en toezicht op de eilanden Terschelling (2 op de Boschplaat), Texel (de Slufter), Engelsmanplaat en Rottumerplaat. Deze zijn allemaal weer bemand vanaf eind maart.

Master's Programme Construction Management and Engineering

Master's Programme Civil Engineering and Management

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)