HomeOnderwijsMasterDrie masters Universiteit Twente Topopleiding in Keuzegids 2016

Drie masters Universiteit Twente Topopleiding in Keuzegids 2016

Drie masteropleidingen van de Universiteit Twente mogen een jaar lang het kwaliteitszegel 'Topopleiding' dragen. In de op dinsdag 2 maart 2016 verschenen Keuzegids Masters 2016 zijn Applied Physics, Electrical Engineering en Geo-Information Science & Earth Observation als topopleiding beoordeeld, met respectievelijk 76, 82 en 76 punten.

In de Keuzegids Masters 2016 worden alle masteropleidingen in Nederland met elkaar vergeleken. De Keuzegids gaat vooral in op de omvang en kwaliteit van opleidingen, gebaseerd op het studentenoordeel in de Nationale Studenten Enquête en de expertoordelen die binnen keurmerkinstantie NVAO worden gegeven. Met een score tussen de 20 en 100, krijgen opleidingen met een score van 76 of hoger het predicaat ‘Topopleiding’.

Met een totaalscore van 62 punten eindigt de UT dit jaar als eerste van de drie technische universiteiten. In de totale lijst van universiteiten neemt de UT, vergelijkbaar met voorgaande jaren, een zesde positie in. Negen UT-opleidingen scoorden het hoogst in hun discipline: Applied Physics, Civil Engineering & Management, Construction Management & Engineering (gedeeld 1e) Electrical Engineering, Embedded Systems, Philosophy of Science, Technology & Society, Mechanical Engineering, Sustainable Energy Technology en Technical Medicine.

Beoordelingen

Factoren die meewegen in de score van de Keuzegids zijn onder andere inhoud van het programma, deskundigheid en didactische kwaliteit van docenten, het oordeel van studenten over het aantal contacturen, de wetenschappelijke vorming, de voorbereiding op de loopbaan (praktijkgerichtheid), de informatievoorziening en het contact tussen student en opleiding (communicatie), de kwaliteit van onderwijsruimtes, de ambitie en niveau van het programma en de afgestudeerden.

De masterstudenten tonen zich over het algemeen erg tevreden over de faciliteiten en de communicatie bij de Universiteit Twente. Op deze punten scoorde de Universiteit Twente dit jaar hoger dan voorheen. Naar aanleiding van de aanbevelingen uit eerdere edities van de Nationale Studenten Enquête heeft de UT daar extra op ingezet.

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Woordvoerder CvB (momenteel directeur Kennispark Twente a.i.)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: