HomeOnderwijsMasterSciSports krijgt 1,35 miljoen euro voor unieke ‘MRI-scan van voetbalwedstrijden’
Ball James
Ball James UT
Giels Brouwer Utwente

SciSports krijgt 1,35 miljoen euro voor unieke ‘MRI-scan van voetbalwedstrijden’ Technologische innovatie BallJames belangrijke stap naar accurate voetbaldata

Voetbal-startup SciSports haalde in een investeringsronde 1,35 miljoen euro op bij investeerders uit de voetballerij, data- en IT-wereld. De spin-off van de Universiteit Twente helpt professionele voetbalorganisaties met het begrijpelijk maken van voetbaldata. Daarvoor heeft het bedrijf ‘BallJames’ ontwikkeld, een ‘MRI-scan’ waarmee een wedstrijd realtime omgezet wordt in driedimensionale pixels en accurate statistische data levert. Het groeigeld gebruikt de startup voor internationale expansie en om BallJames door te ontwikkelen.

SciSports helpt clubs, bonden, agenten en mediapartijen om data om te zetten naar kennis. Giels Brouwer (26), chef de mission en oprichter van SciSports, liep al twee jaar tegen het probleem aan dat voetbaldata niet accuraat genoeg waren en hij wilde meer dan alleen data-analyse. “Databedrijven genereren data van spelers die aan de bal zijn. Het was onze uitdaging en ambitie om 3D-voetbaldata van alle 22 spelers en de bal te genereren. Met nauwkeurige 3D-data gaat er een nieuwe wereld open. Wat je krijgt is vergelijkbaar met de doellijntechnologie, maar dan over het hele veld. Kun je nagaan wat dat betekent voor de arbitrage en voor de statistische gegevens.” Om dat laatste is het SciSports begonnen.

Voetbalbeleving

Giels Brouwer: “Mijn generatie is opgegroeid met games als Football Manager en FIFA en verwacht een andere beleving tijdens een voetbalwedstrijd. Wij willen door de ogen van de speler kijken, live een radar zien tijdens het spel en bijvoorbeeld de sprintsnelheid weten. BallJames brengt het voetbal van de spelconsole naar de grasmat.” Technologieën uit de radiologie brachten de oplossing, namelijk het gebruikmaken van voxels.

Voxel, de driedimensionale pixel

Door de toegenomen computerkracht en nieuwe filtertechnieken realiseert BallJames een nieuwe realiteit die tot voor kort alleen in theorie mogelijk was. “We plaatsen als het ware een MRI-scanner over het complete voetbalveld”, legt Brouwer uit. “Op dit terrein werken we samen met de leerstoel Biometric Pattern Recognition van de Universiteit Twente. Deze leerstoel is wereldwijd koploper in de ontwikkeling van de voxeltechniek, waarbij het draait om het volgen van deze driedimensionale pixels. We zijn erg trots op deze samenwerking.”

Over de grens van het voetbal

SciSports heeft in PSV, Vitesse en Heracles Almelo drie Nederlandse profclubs die meewerken om BallJames tot een succes te maken in de voetbalsport. Voor verdere toepassingen van BallJames kijkt Brouwer ook buiten de voetbalwereld. "Denk hierbij aan impact-analyses bij Rugby, crowd-control op luchthavens en de meest fantastische live-toepassingen in de media- en entertainment industrie."

Over SciSports

SciSports werd opgericht in 2012 door Giels Brouwer. De spin-off kwam voort uit de afstudeeropdracht die hij deed bij een profclub. SciSports helpt professionele voetbalorganisaties met het begrijpelijk en inzichtelijk maken van data. Door de introductie van data-intelligentie kunnen clubs onder meer op een wetenschappelijke manier de juiste spelers scouten of de prestaties van huidige spelers nauwkeurig analyseren. SciSports heeft inmiddels een groot aantal Eredivisieclubs als klant en is momenteel in zeven landen actief. De startup van de Universiteit Twente heeft 35 medewerkers.

Management en financiering

Giels Brouwer (26) is chef de mission en oprichter van SciSports, hij wordt bijgestaan door de ervaren ondernemer Hans d’Hollosy, directeur en mede-eigenaar. SciSports heeft in totaal 1,35 miljoen euro aan financiering opgehaald.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: