HomeOnderwijsMaster‘Future Foods’ installaties door UT-studenten

‘Future Foods’ installaties door UT-studenten Tentoonstelling op 28 januari bij Fooddock Deventer

Hoe maakt nieuwe technologie eten en drinken interessanter, leuker, gezonder en handiger? Deze vraag stelden 35 studenten van de Universiteit Twente zichzelf. Hun interactieve installaties werden op 28 januari tentoongesteld bij de expositie ‘Future Foods’ bij Fooddock in Deventer.

“We hebben onze studenten in dit project uitgedaagd zoveel mogelijk out-of-the-box te denken en met prikkelende ideeën te komen”, vertelt Gijs Huisman, docent en promovendus bij de vakgroep Human Media Interaction van de UT. “Ze gingen op een hands-on manier aan de slag met ongebruikelijke interacties met technologie. Deze opdracht staat in het teken van voedsel en technologie, we onderzoeken hoe verschillende technieken een rol kunnen spelen in onze eetgewoontes. Technologie kan dingen makkelijker maken, bepaalde rituelen op zijn kop zetten of zorgen voor nieuwe ervaringen.”

De inspiratie voor het vak komt dit jaar uit het COMMIT/ onderzoeksproject Tasty Bits & Bytes. Daarin verkennen UT-onderzoekers Dirk Heylen, Merijn Bruijnes en Huisman zelf de mogelijkheden van mixed reality technologie voor voedsel. Hierin hebben grote bedrijven als Unilever, Friesland Campina en Noldus IT een adviserende rol.

De Future Foods installaties

De 35 studenten van de masteropleidingen Human Media Interaction, Industrial Design Engineering, Industrial Engineering and Management en Communication Studies bouwden in groepjes aan interactieve installaties waarin technologie gecombineerd wordt met culinaire beleving. Zo werkten ze aan de toekomst van de menukaart, gaven ‘samen eten’ een hele nieuwe betekenis en bieden ze de kans om nieuwe eetgewoontes aan te leren. Ook laten ze zien hoe een Tinderdate je kijk op eten kan veranderen.

Thunder dinner
Meet je eetsnelheid met behulp van een ‘slimme’ lepel en Kinect. Wanneer je te snel eet, gaat het donderen.

Teamachine
Slotmachine waarmee je een gokje kan wagen om zo een bijzondere thee te krijgen. Combineert verschillende smaken, special effects en de mogelijkheid om je thee te ranken.

Food roulette
Bestelsysteem aan de hand van een smartphone app en een touchtafel.

Sushi experience
Op een interactieve manier sushi bestellen met een touchtafel.

Ørbit
Ronddraaiende schijf met acht amuseglaasjes waarin de smaken een vaste vorm hebben door middel van spherification. Geprojecteerde vormen en kleuren accentueren de smaken.

The Hunger Games
Tafel met daarin vier gaten waarin gerechten staan. Deze komen pas beschikbaar als iedereen in een bepaalde volgorde zijn vork heeft opgepakt.

Over Fooddock

De Future Food expositie werd gehouden op donderdag 28 januari bij Fooddock in Deventer. Dit is de eerste foodhal van Oost-Nederland. Alles draait om eten met een verhaal, puur en eerlijk eten van ondernemers met passie voor hun product. In de industriële graansilo op het Havenkwartier van Deventer vind je meer dan 15 deelnemers.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: