HomeOnderwijsMasterLerarenopleiding aan UT populair

Lerarenopleiding aan UT populair Aantal studenten van minor ‘leren lesgeven’ met ruim 40 procent gestegen

De komende jaren worden in Nederland grote tekorten aan vakbekwame docenten verwacht. Vooral voor de exacte vakken scheikunde, natuurkunde, informatica en wiskunde is de behoefte aan goed geschoolde docenten hoog. De UT lerarenopleiding ELAN verzorgt zowel een eerstegraads lerarenopleiding als de minor ‘Leren Lesgeven’ met een tweedegraads lesbevoegdheid. Dr. Jan van der Meij, opleidingsdirecteur van de lerarenopleidingen: “We zien dit jaar een grote stijging in het aantal studenten. De masterinstroom is met 16 procent gestegen en de minor ‘Leren Lesgeven’ met 44 procent.”

Bachelor studenten kunnen in de minor ‘Leren Lesgeven’ kennismaken met het beroep van docent en onder bepaalde voorwaarden de tweedegraads bevoegdheid halen. Het educatieve deel van de masteropleidingen betreft één studiejaar waarvan de schoolstage (schoolpracticum) een belangrijk deel uitmaakt. De educatieve minor heeft een omvang van een half jaar. Van der Meij: ”Voor de vakken scheikunde en informatica hebben we dit jaar ruim drie keer zoveel studenten als vorig jaar. Een goede ontwikkeling gezien de grote landelijke tekorten juíst bij deze vakken.”

De eerstegraads lerarenopleidingen aan de UT zijn ondergebracht in de masteropleidingen Science Education and Communication (SEC) die opleidt voor de vakken wiskunde, scheikunde, natuurkunde, informatica en ontwerpen en Leraar VHO maatschappijleer en maatschappijwetenschappen (LVHOM). Dit jaar hebben 35 studenten zich aangemeld tegenover 30 studenten in 2014. Van der Meij; “We hopen dat deze toename zich doorzet en dat de zojuist aangekondigde beurzen (van 3.000 of 5.000 euro) twijfelende studenten over de streep kunnen trekken een van onze opleidingen te volgen.”

De master SEC beantwoordt aan een grote behoefte: academisch opgeleide docenten in tekortvakken. De opleiding is zo opgezet dat ze flexibel is te volgen. De master SEC betreft een 3TU opleiding waarin wordt samengewerkt met de TU Delft en Technische Universiteit Eindhoven. Het betreft formeel één opleiding met drie opleidingslocaties. Daarbij maakt de UT lerarenopleiding zich sterk voor het landelijk aanbieden van de vakinhoudelijke vakken middels de programma’s MasterMath en Natk4all, speciaal gericht op studenten van de universitaire lerarenopleiding.

De beurzen gaan ook gelden voor pabostudenten en studenten van een hbo-lerarenopleiding. Die  kunnen een beurs van 3000 euro krijgen als ze een master onderwijskunde willen doen na hun studie.  Aan de Universiteit Twente gaat dat om de master Educational Science and Technology (EST). De masteropleiding EST is voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs en training, maar zelf niet voor de klas wil staan. De opleiding richt zich op het ontwerp en de evaluatie van onderwijs- en leertrajecten op scholen en in organisaties. Meer informatie over de masteropleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Twente.

Op donderdag 19 november is de Master Open Dag op de Universiteit Twente, Geïnteresseerden in de lerarenopleidingen nodigen wij uit om deel te nemen aan onze voorlichting.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: